Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 507

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

To właśnie te nowe stworzenia, zainicjowane w spłodzeniu z Ducha, a nie człowieczeństwo, otrzymują Ducha Świętego jako maść. Maścią tą są święte rzeczy podane w Izaj. 11:2. Coraz bardziej udzielają nam one duchowych zdolności, zdobyczy oraz łask wyższych i niższych pierwszorzędnych, drugorzędnych i trzeciorzędnych, które kwalifikują nas do prowadzenia naszego kapłańskiego dzieła.

      Główne składniki tej maści są przedstawione w przydawaniu podanym w 2 Piotra 1:5-7. Pierwsze trzy – wiara, nadzieja (która jest istotą męstwa [polskie przekłady oddają ją słowem cnota – przypis tł.]) i wiedza dają nam mądrość, rozum i umiejętność z Izaj. 11:2. Dwa następne – samokontrola i cierpliwość – dają nam moc, która w połączeniu z trzema pierwszymi daje nam radę i moc, praktyczne możliwości i zdolność z Izaj. 11:2. Dwa kolejne – pobożność i braterska miłość – dają nam sprawiedliwość jako część bojaźni (czci) Pańskiej z Izaj. 11:2. Natomiast ostatnia – miłość bezinteresowna – daje nam miłość jako pozostałą część bojaźni (czci) Pańskiej z Izaj. 11:2. Części tych siedmiu łask, jakie rozwinęliśmy przed naszym poświęceniem, przez spłodzenie z Ducha otrzymały pierwszą część namaszczenia. W miarę upływu czasu, pomnażając się, w coraz większym stopniu stale otrzymywały one to namaszczenie, natomiast wyższe pierwszorzędne łaski, jako dominujące, używały naszych niższych uczuć jako sług, rozwijając w ten sposób niższe łaski pierwszorzędne; tłumiły także wysiłki takich uczuć i łask do rządzenia, rozwijając w ten sposób łaski drugorzędne; odpowiednio łącząc wyższe łaski pierwszorzędne z naszymi innymi łaskami, rozwijały łaski trzeciorzędne, i w ten sposób obejmowało to pozostałe części naszego usposobienia. Zdolności wynikające z namaszczenia otrzymują dalsze namaszczenie, tj. są wzmacniane po ich rozwinięciu. W końcu namaszczenie zostaje zakończone w zrównoważeniu naszych łask. Fakty te, pokazujące różne części naszego namaszczania, dowodzą, że wersety przytoczone w naszym akapicie na temat namaszczania wskazują na ich zgodność ze znaczeniem Ducha Świętego w świętych

poprzednia stronanastępna strona