Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 510
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Jako nasz dziesiąty punkt podaliśmy fakt, że Duch Święty jako pieczęć nie może być osobą, obalając pogląd, iż jest on osobą, a na dowód tego użyliśmy 2Kor. 1:22; Efez. 1:13; 4:30. Wykazaliśmy bowiem, że w żadnej z trzech funkcji pieczęci – zabezpieczania, uprawomocniania lub inaczej sankcjonowania oraz ukrywania – żadna osoba nie mogłaby być użyta jako pieczęć. Dlatego Duch Święty nie może być osobą. Jeśli jednak Duch Boga w świętych to Jego usposobienie w nich, z pewnością może on być użyty do zabezpieczania, sankcjonowania i ukrywania ich. Takie usposobienie sprawia bowiem, że ci, którzy je posiadają i zachowują, są bezpieczni (Rzym. 8:35-39); uprawomocnia, sankcjonuje ono ich jako dzieci Boże (Jan 6:27; 2Tym. 2:19), a także ukrywa ich, tak że świat ani ich nie docenia, ani nie rozumie (1Kor. 2:7,8; 1Jana 3:1).
Jako jedenasty punkt przeciwko poglądowi, że Duch Święty jest osobą, rzekomym Wszechmocnym Bogiem w trzeciej osobie, przedstawiliśmy myśl, że Duch Święty może być zagaszany, co rzeczywiście ma miejsce. Jeśli jest on Wszechmocnym Bogiem w trzeciej osobie, oznacza to, że Wszechmocny Bóg może być zgaszony, wykreślony z istnienia. Jeśli jest takim, 1Tes. 5:19 – który napomina nas, byśmy nie zagaszali ducha – oznaczałby, że my, słabe istoty ludzkie, możemy wymazać istnienie Boga w trzeciej osobie i że niektórzy z nas tego dokonują, co jest absurdem nie mającym sobie równego! Osób nie można zagaszać. Można gasić pożary, gorączkę, uczucia, np. miłość, lecz nie można gasić osób. Jeśli jednak Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich – składające się z Jego świętego umysłu, serca i woli – wówczas nie tylko można go gasić, lecz rzeczywiście niektórzy to czynią, np. wszyscy członkowie wtórej śmierci gaszą Świętego Ducha Bożego. Gdy ci, którzy go posiadają, czynią jakiś częściowo świadomy grzech, każdorazowo prowadzą do zagaszania Ducha, do niszczenia go w umyśle, sercu i woli. A zatem fakt, że Duch Święty może być gaszony nie tylko przeczy myśli, iż jest on osobą, nie mówiąc już o Wszechmocnym Bogu w trzeciej osobie, lecz zgadza się także i potwierdza nasz pogląd: że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich.