Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 512

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

Ponadto, gdy św. Paweł pisał słowa z 1Kor. 2:10, objawił już On znaczną część Biblii, a więc nie potrzebowałby zgłębiać jej, by odnaleźć prawdę. Św. Paweł mówi nam jednak, że badanie, o którym jest mowa, było wtedy w toku, a prawdę mówiąc, jest ono w toku przez cały czas od tamtej chwili. Stwierdzenie 1Kor. 2:10 przeczy zatem poglądowi, że Duch Święty jest Wszechmocnym Bogiem w trzeciej osobie. Wspomniane tutaj działanie Ducha, rozumiane jako święte Boskie usposobienie w świętych, szczególnie w ich umyśle, pozostaje natomiast w harmonii z naszym poglądem. Jest także jego potwierdzeniem, szczególnie w jego aspektach dotyczących umysłu.

      Naszym czternastym i ostatnim punktem przeciw myśli, że Duch Święty jest osobą, było to, iż jest on udzielany i otrzymywany jako osobista zdobycz charakteru, pomnaża się przez wierność, a pomniejsza przez niewierność. W przypadku całkowitej niewierności, jest niszczony, czego nie można uczynić wobec Boga ani z Bogiem w rzekomej trzeciej osobie. Potwierdzają to następujące wersety: Mat. 6:23; Łuk. 11:13; Jan 3:34; 7:39; Dz.Ap. 2:38; 10:45,47; 15:8; 19:2; Rzym. 5:5; 8:15; 2Kor. 13:14; Gal. 3:2; 4:6; Filip. 2:1; 1Tes. 4:8; 5:19; 2Tym. 1:7; Żyd. 6:4; 1Jana 3:24; 4:13. W odniesieniu do Ducha Świętego kwestie te nie są zgodne z poglądem, iż jest on osobą, choć są zgodne i potwierdzają naszą myśl odnośnie do Ducha w świętych.

      Przekonaliśmy się więc, że czternaście dowodów obalających pogląd, że Duch jest osobą, pozostaje w harmonii i stanowi siódmy ogólny dowód na to, że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich. Na tym kończymy naszych siedem rodzajów dowodów, że jest on w świętych Boskim usposobieniem. Podsumowujemy zatem tych siedem rodzajów myśli: (1) jego składniki, (2) porównania i kontrasty, (3) określenia i synonimy, (4) opisy, (5) działania i bierność, (6) symbole oraz (7) zgodność z faktami przeczącymi temu, iż jest on osobą. Ufamy, iż dowody te przekonują nas wszystkich co do charakteru Ducha Świętego w świętych.

poprzednia stronanastępna strona