Epifaniczny tom 15 – rozdział 8 – str. 528
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w utracjuszach koron, klasach godnych i restytucjonistach
szczególnie w odniesieniu do zbliżającego się Królestwa oraz zakończenia wybierania Kościoła (Obj. 19:6-8). Przede wszystkim, ich umysł, serce i wola nowego stworzenia – Duch Święty jako Boskie usposobienie w nich – uzdolni ich do rozwijania niebiańskich uczuć: wyższych pierwszorzędnych łask, niższych pierwszorzędnych łask, łask drugorzędnych i trzeciorzędnych, a także umożliwi im używanie niższych pierwszorzędnych uczuć i łask jako sług prawdy, sprawiedliwości i świętości; umożliwi im również tłumienie ich wysiłków do panowania nad wyższymi łaskami pierwszorzędnymi. Ten sam Duch Święty uzdolni ich do czynienia tego w doświadczeniach przyjemnych i nieprzyjemnych, łatwych i trudnych, korzystnych i niekorzystnych oraz sprzyjających i niesprzyjających, umożliwiając im w ten sposób wzmocnienie, zrównoważenie i skrystalizowanie charakteru w podobieństwie do Boga i Chrystusa, co przygotuje ich do przyszłego, wiecznego miejsca w Boskim planie i zamierzeniach. Wykonanie tej pracy w ich umyśle, sercu i woli nowego stworzenia dowiedzie, że Duch Święty w utracjuszach koron to Boskie usposobienie w nich.
Omówimy teraz Ducha Świętego w Godnych, zwykle określanych jako Starożytni i Młodociani Godni. Słowo Boże niekiedy przedstawia ich jako jedną klasę w dwóch częściach, np. jako pokazanych w typie przez Elizeusza i połowę pokolenia Manasesa na wschód od Jordanu oraz jako jedną ziemską część Królestwa, a niekiedy jako dwie oddzielne i różne klasy, np. Kaatyci i Gersonici Tysiąclecia, starcy i młodzieńcy z Joela 2:28 oraz naczynia drewniane i gliniane z 2Tym. 2:20. Omówimy ich tutaj z obydwu punktów widzenia, co wydaje się najbardziej dogodne, chociaż Starożytni Godni są w Biblii potraktowani bardziej szczegółowo. Wyrażenie Duch Święty oraz jego odpowiedniki, odniesione do nich, są z reguły używane w znaczeniu mocy. Tak było z Duchem Świętym zstępującym na Otoniela (Sędz. 3:10), Gedeona (6:34), Jeftego (11:29), Samsona (13:25; 14:6,19; 15:14),