Epifaniczny tom 15 – rozdział 8 – str. 529
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w utracjuszach koron, klasach godnych i restytucjonistach
Saula (1 Sam. 10:6,10; 11:6), Dawida (16:13) itd. Duch, jako Boska moc zstępująca na nich, udzielał im zdolności poznania i wykonania tego, czego pragnął od nich Bóg. Udzielał on im więc kwalifikacji do wykonania dzieł powierzonych im przez Boga. Duch ten nie był jednak Duchem spłodzenia; tym bardziej nie był Duchem namaszczenia, jakie Jezus i Kościół otrzymują w czasie Wieku Ewangelii, ponieważ w tych znaczeniach tego słowa ktokolwiek z upadłych potomków Adama mógł otrzymać go dopiero wtedy, gdy Jezus – po przedstawieniu Swej pojednawczej zasługi w czasie uwielbienia – otrzymał moc wylania Ducha Świętego na Kościół (Jana 7:39; Dz.Ap. 2:33). Także Besaleel, Acholijab i ich współpracownicy otrzymali ducha w znaczeniu mocy poznania co i jak wykonać oraz zdolności do wykonania pracy, jaką Pan im zlecił przy budowie Przybytku i sprzętów mu towarzyszących (2Moj. 36:1; 31:3-6; 35:30-36:4). W tym znaczeniu Duch został też udzielony 70 starszym (4Moj. 11:17,25-29) oraz Balaamowi (24:2) i Jozuemu (27:18; 5Moj. 34:9).
Obecnie Bóg udziela Młodocianym Godnym podobnej mocy, by wiedzieli co i jak czynić w odniesieniu do Jego dzieła dla nich wraz ze zdolnością do czynienia tego, jednak bez spłodzenia z Ducha i namaszczenia. Ponieważ ich obecne dzieło jest bardziej zaawansowane niż to, jakie mieli do wykonania Starożytni Godni w ciele (z wyjątkiem tych z nich, którzy pod Boskim natchnieniem pisali Stary Testament), otrzymują oni bardziej szczegółową wiedzę odnośnie tego, co i jak wykonywać, oraz zdolność do wykonania tego niż w przypadku Starożytnych Godnych (z wyjątkiem rzeczy dokonywanych przez niektórych z klasy Starożytnych Godnych w wyniku objawienia i natchnienia). Starożytni Godni rozumieli jednak bardzo niewiele z proroctw, jakie podawali (Dan. 12:8,9; 8:15-17; 1Piotra 1:10-12), a już zupełnie nic nie wiedzieli o antytypach swych historycznych pism, podczas gdy Młodociani Godni mają przywilej rozumienia szczegółów obecnej prawdy.
Są jednak pewne wersety wyraźnie wskazujące, że Starożytni Godni posiadali (co oznacza zatem, że i Młodociani Godni posiadają)