Epifaniczny tom 15 – rozdział 8 – str. 531
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w utracjuszach koron, klasach godnych i restytucjonistach
Mówiąc o usprawiedliwionym stanie – swym własnym i wszystkich innych – stwierdził, że w ich usposobieniu nie było zdrady (32:2). Św. Paweł cytuje kontekst tego fragmentu w Rzym. 4:7,8 jako dotyczący próbnie usprawiedliwionych z Wieku Ewangelii. Nie ma zatem zdrady w usprawiedliwionym usposobieniu Młodocianych Godnych jako usposobieniu usprawiedliwionej woli, czyniącej sprawiedliwą wolę Boga. W ich nowej woli nie ma grzechu – jest wola, by czynić wolę Boga, pomimo grzechów ich upadłego ciała. Św. Paweł daje świadectwo o wszystkich Starożytnych Godnych – że czynili sprawiedliwość i przejawiali wiarę (Żyd. 11:1,2,33), a jeśli chodzi o zasadę, wersety te mają zastosowanie do Młodocianych Godnych. Tak więc biblijną nauką jest to, że Starożytni i Młodociani Godni posiadają tę część Ducha Świętego, Boskiego usposobienia, która jest pragnieniem czynienia woli Bożej, a poza tym posiadają łaski rozwijane przez nową wolę, używającą ludzkich uczuć.
Starożytni Godni posiadali i Młodociani Godni posiadają też miarę Ducha Świętego, Boskiego usposobienia, która w poświęceniu jest rozwijana przez miłość – bezinteresowną dobrą wolę. Ci pierwsi posiadali, a ci drudzy posiadają bowiem nie tylko poświęcenie usprawiedliwienia, tj. poświęcenie dla sprawiedliwości, lecz także poświęcenie uświęcenia, tj. wolę, by być martwym dla siebie i świata, a żywym dla Boga, tj. wolę, która ofiarniczo czyni wolę Boga. Innymi słowy, jeśli chodzi o poświęcenie, ci pierwsi podejmowali, a ci drudzy podejmują takie samo poświęcenie jak Maluczkie Stadko. Chociaż sposób przyjmowania przez Boga ich poświęcenia różni się od sposobu przyjmowania poświęcenia Maluczkiego Stadka, jeśli chodzi o te trzy klasy poświęcających się, ich postawa jest taka sama – martwota dla siebie i świata, a ożywienie dla Boga. Przyjmując poświęcenie Maluczkiego Stadka jako część ofiary za grzech, Bóg przygotowuje dla nich cięższe, surowsze próby niż w przypadku Starożytnych czy Młodocianych Godnych. Ponadto oczekuje, że Maluczkie Stadko już w tym życiu skrystalizuje doskonałą miłość. Wymogu tego nie stawiał Starożytnym Godnym,