Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 564

Duch Święty: jego łaski dominujące

Po trzecie, musi widzieć siebie w relacji do samego siebie, Boga, Chrystusa, braci oraz innych – w takich stosunkach, jakie rzeczywiście występują w świetle Słowa Bożego. Po czwarte, musi zgodnie z tym taktownie myśleć, odczuwać, mówić i postępować. W tym opisie zdrowego rozsądku widzimy podaną wyżej definicję mądrości: taktowne używanie Boskiej prawdy, której ufamy, w nadziei osiągnięcia dobrych rezultatów. Taki zdrowy rozsądek stoi w bezpośredniej sprzeczności ze zwykłym rozsądkiem człowieka, zdeprawowanym przez grzech, błąd, samolubstwo i światowość. Jest on zatem dokładnie przeciwny świeckiemu rozsądkowi, który zwany jest światową mentalnością, stanem naturalnym dla upadłego, zdeprawowanego umysłowo i religijnie usposobienia. Ten drugi rozsądek przede wszystkim jest również postawą umysłową i religijną; po drugie jednak jest on oparty na grzesznych, błędnych, samolubnych i świeckich zasadach; po trzecie, widzi siebie w relacji do samego siebie, Boga, Chrystusa, ludu Bożego oraz innych z punktu widzenia grzesznej, błędnej, samolubnej i światowej postawy, w jakiej się znajduje; po czwarte, myśli, odczuwa, mówi i postępuje on tak, jak pobudza go taka właśnie postawa. Lud Boży posiadał takie usposobienie, zanim zaczął należeć do Niego. Jednak dzięki łasce Boga, dzięki służbie Jezusa pełnionej w Duchu, Słowie i opatrzności Boga oraz dzięki ich stale rosnącemu udziałowi w Duchu Świętym dzieci Boże są stopniowo przemieniane z ducha niezdrowego rozsądku do ducha zdrowego rozsądku.

      Jak wykazaliśmy powyżej, są trzy składniki zdrowego rozsądku: wiara, nadzieja oraz wiedza, czyli prawda przyjęta do umysłu jako umysłowe osiągnięcie. Jest on harmonijnym połączeniem tych trzech składników. W połączeniu tym jest następujący związek tych trzech elementów mądrości, czyli ducha zdrowego rozsądku: Podstawą jest Boska prawda mająca zastosowanie do danej sytuacji. Nie może być ducha zdrowego rozsądku bez zastosowania odpowiedniej prawdy do danej sytuacji. Odpowiednie zasady Słowa Bożego są bowiem jedynymi,

poprzednia stronanastępna strona