Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 606
Duch Święty: jego łaski dominujące
przeciwko Nim – wtedy, gdy są grzechami przeciwko bliźniemu. Popełniane przeciwko bliźniemu, zarówno jako grzechy popełnione czynem, jak i grzechy zaniechania, osłabiają sumienność i miłość do bliźniego. Nawet małe grzechy mają ten osłabiający wpływ na sprawiedliwość. Podobnie, niewielkie błędy stępiają ostrze sumienności i dobrej woli sprawiedliwości wobec Boga i człowieka. Sprawiedliwość może być jednak stłumiona całkowicie. Następuje to przez w pełni świadomy grzech i poważne błędy, szczególnie w postaci błędów przeciwko okupowi i udziałowi Kościoła w ofierze za grzech. Stanowią one grzech na śmierć (Żyd. 6:4-8; 10:26-29; 1Jana 5:16). Czuwajmy i módlmy się, by nie pojawiały się małe grzechy i zwyciężajmy je. Ochroni nas to przed osłabianiem i tłumieniem sprawiedliwości.
Czwartą wspaniałą i dominującą łaską Ducha Świętego jest miłość rozumiana jako różna od sprawiedliwości. Różnica zwykle wskazywana jest przez nazywanie tej drugiej miłością obowiązkową, a tej pierwszej miłością bezinteresowną. Istotą obydwu jest dobra wola. Istnieje jednak pewna różnica pomiędzy ich dobrymi wolami. Dobra wola sprawiedliwości opiera się na poczuciu obowiązku, natomiast dobra wola miłości – na przywileju, niebędącym obowiązkiem. Zdefiniowaliśmy już sprawiedliwość, tak więc teraz zdefiniujemy miłość. Jest nią dobra wola, która na podstawie umiłowania dobrych zasad i wyrażając się umiłowaniem i życzliwą jednością z tymi, którzy są w harmonii z dobrymi zasadami, współczuciem dla tych, którzy są traktowani niezgodnie z dobrymi zasadami lub sami nie są w harmonii z nimi – w wyniku takiej oceny, jedności i współczucia z radością ofiaruje życie w celu wspierania dobrych zasad w interesie Boskiego planu dla błogosławienia innych. Kilka wyjaśnień tej definicji pomoże w jej zrozumieniu. Definicja ta jest dość długa z powodu złożonego charakteru miłości. Z negatywnego punktu widzenia można zauważyć, iż w definicji tej nie ma pojęcia obowiązku. Jest tak dlatego, że jej źródło jest całkowicie odmienne od sprawiedliwości,