Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 608
Duch Święty: jego łaski dominujące
Także i ta myśl jest pokazana w powyższej definicji. W wyniku radowania się i współczucia ma przyjemność w ofiarowaniu życia na aktywne uczynki służenia prawdzie i jej duchowi, w interesie realizacji Boskiego planu, przez błogosławienie innych prawdą i jej duchem. To krótkie wyjaśnienie miłości pokazuje, że w uczuciu i działaniu jest ona najszlachetniejszą, najwznioślejszą, najpiękniejszą i najbardziej pożyteczną z czterech wielkich łask Ducha Świętego. Jest największym ze wszystkich czterech wielkich przymiotów charakteru Boga. Zajmuje w Boskim charakterze tak wysokie miejsce, iż jest jedyną z czterech łask utożsamianą z samą istotą samego Boga, ponieważ Biblia nigdzie nie nazywa Boga mądrością, mocą czy sprawiedliwością, ale nazywa Go miłością (1Jana 4:8,16).
Krótkie spojrzenie na składniki Boskiej miłości pomoże w jej zrozumieniu. Chociaż w naszym wyjaśnieniu definicji miłości opisaliśmy te składniki, nie omówiliśmy ich dokładnie jako takich. Zrobimy to teraz, by stały się one jaśniejsze. Pierwszym składnikiem jest jej podstawa, ocena, rozkoszowanie się dobrymi zasadami jako takimi. Jej drugim elementem jest ocena, rozkoszowanie się prawdą w jej różnych szczegółach w postaci doktryn, nauk etycznych, obietnic, napomnień, proroctw, historii i typów, a także rozkoszowanie się duchem prawdy w Bogu, Chrystusie, dobrych aniołach oraz nową wolą, duchowymi zdolnościami nowych stworzeń lub odnowionymi dobrymi ludzkimi zdolnościami Godnych, jak również ich łaskami – wyższymi i niższymi pierwszorzędnymi oraz łaskami drugorzędnymi i trzeciorzędnymi. Jej trzecim elementem jest jedność ducha ze wszystkimi tymi, którzy posiadają jej drugi element. Ta jedność ducha czyni jej posiadaczy jednością w umyśle, sercu, woli, celach i ambicjach. Sprawia ona, że łączą się oni w jedności, jaką Jezus opisuje w Jan 17:11,21-23, a Paweł – w Efez. 4:4-6. Żadna jedność oferowana przez ten świat nie może się z nią równać. Jest to jedność Ojca i Syna oraz wszystkich tych, którzy są w jedności z Nimi. Jest ona także pięknie opisana w odniesieniu do braci w Psalm 133:1-3.