Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 619
Duch Święty: jego łaski dominujące
jest samolubstwo w jego różnych formach, wspierane przez różne formy światowości. Wierzymy bowiem, że to, co powyżej stwierdziliśmy na temat osłabiania i tłumienia mądrości, mocy i sprawiedliwości, wystarczy, by pozwolić nam zrozumieć, w jaki sposób pojawia się i w jaki sposób ma być zwalczane osłabianie i tłumienie miłości.
Po dostatecznym omówieniu każdej z czterech dominujących łask Ducha Świętego oddzielnie, właściwe będzie powiedzenie kilku słów o nich wspólnie w ich relacjach wobec siebie oraz innych łask. Ogólnie mówiąc, w praktyce łączą się one następująco: Mądrość – w wyniku zaufania do wiedzy, prawdy i w nadziei osiągnięcia przez nie dobra – na podstawie tej wiedzy tworzy taktowny plan i przekazuje go do realizacji w ręce mocy. Przyjmując zadanie wykonania tego planu, moc pobudza sprawiedliwość do wzbudzenia motywów obowiązkowej miłości, a ta miłość do wzbudzenia motywów miłości bezinteresownej, by doprowadzić do realizacji tego planu. W ten sposób te cztery łaski działają we wszechstronnym wyrażaniu się nawzajem w odniesieniu do myśli, słów i czynów związanych z tym planem. Mądrość nie działa skutecznie bez opisanego powyżej planowania związanego ze współpracą pozostałych trzech łask, jak to przed chwilą wyjaśniliśmy. Jeśli jednak działa sama, rozwija się wyłącznie umysł, co oczywiście jest jednostronnym rozwojem. Ponieważ moc jest wykonawcą planów mądrości, jako łaska (ponieważ w warunkach błędu i braku równowagi może też działać jako wada) zawsze działa wykonawczo, wprowadzając w życie plany mądrości. Jeśli jednak działa bez sprawiedliwości i miłości, przyczynia się do powstania opisanego przed chwilą stanu rozwoju samego umysłu i dodaje do niego siłę samokontroli i cierpliwości, przydając charakterowi surowości. Jeśli jednak wesprze ona plany mądrości motywem obowiązkowej miłości i zrealizuje je, wzmacniając ten motyw swą siłą, da takiej jednostce sprawiedliwy charakter. A jeśli do motywującej siły sprawiedliwości doda miłość,