Epifaniczny tom 16 – rozdział 2 – str. 108
Światy i wieki Biblii (szczegóły)
grona tego nie może należeć nikt nie posiadający tych cech (Rzym. 8:28,29; Efez. 1:3-11; czasami, tak jak w w.4, w znaczeniu predestynacji użyte jest słowo wybrał). Taka jest biblijna nauka na temat predestynacji i potępienia – zupełnie odmienna od błędów kalwinizmu.
Z reguły słowa wybór i wybierać są używane w Biblii na określenie aktu Boga wybierającego jednostki w czasie Wieku Ewangelii (wiele wieków po predestynacji tej klasy). I tak czytamy: „Wielu jest powołanych [usprawiedliwionych], ale mało wybranych [z grona usprawiedliwionych do współdziedzictwa z Chrystusem przez spłodzenie z Ducha po poświęceniu]” (Mat. 20:16). „Izali nie dwunastu was wybrałem [gdy powoływałem was do pójścia za Mną]” (Jan 6:70; por. 5:16,19). „Bóg [zanim powstał świat] od początku [przyjęcia przez was Ewangelii i uświęcenia Ducha] wybrał was ku zbawieniu w [działając przez] uświęceniu Ducha i w wierze prawdy” (2Tes. 2:13). „Czyż Bóg nie wybrał ubogich na tym świecie, aby byli bogatymi w wierze [ludzie stają się bogatymi w wierze dopiero wtedy, gdy posiadają wiarę i jej używają, dlatego wybór ten nastąpił po zamanifestowaniu wiary usprawiedliwiającej i uświęcającej]?” (Jak. 2:5; por. z 1Kor. 1:26-29). „Którzy są z nim, powołani [w usprawiedliwieniu] i wybrani [w uświęceniu] i wierni [w wyzwoleniu]” (Obj. 17:14; por. z 1Kor. 1:30). Widzimy zatem, że chociaż predestynacja, wybór klas wybrańców, miała miejsce przed powstaniem świata, wybór jednostek do klas wybrańców następuje wtedy, gdy wiernie reagują oni na Boskie zaproszenie, by całkowicie się Mu oddać, tak jak oficerowie i szeregowcy naszej armii są wybierani długo po tym, jak rząd aktem prawnym zdecyduje, że ma powstać armia składająca się z oficerów i szeregowców. Jak mamy wstępne i warunkowe powołanie i wybór tych oficerów i szeregowców, tak mamy ich wybór ostateczny – kadetów przez szkolenie i końcowe badania, a rekrutów przez końcowe badania