Epifaniczny tom 16 – rozdział 3 –  str. 146

Światy i wieki Biblii – szczegóły (dok.)

i druzgocąca tyrania władców, bezlitosne i wyniszczające podboje, uciskanie obywateli i poddanych narodów, faworyzowanie klas kosztem mas, korupcja urzędników, prawodawców oraz sędziów i ich pracowników, niezdrowa polityka, rozrzutność w administracji, marnotrawstwo na rzecz kosztownych imprez i pokazania się, nieuczciwość w dyplomacji, zdradliwość w kwestiach układów i wszechobecna pewność siebie to tylko kilka przykładów dowodzących powszechnego braku sprawiedliwości władz państwowych. Niegodziwość w nie mniejszym stopniu cechuje świat arystokratyczny i kapitalistyczny. Manipulacje finansowe, kruczki prawne, deptanie prawa, podrabianie towarów, nieuczciwa konkurencja, samolubna propaganda, wyzyskiwanie i panowanie nad biednymi, uległymi i światem pracy, rażąca defraudacja i niewłaściwe używanie funduszy, finansowa nieuczciwość, niezgodne z prawem wykorzystywanie pieniędzy, powszechna korupcja urzędników, jawne uchylanie się od podatków oraz rozpasanie finansowej anarchii to tylko kilka dowodów powszechnego panowania niesprawiedliwości w kręgach finansowych, produkcyjnych i biznesowych. Świat pracy pełen jest dowodów przewagi niesprawiedliwości. Zamieszki, strajki, podpalenia, bojkoty, antagonizmy klasowe, wygórowane żądania płacowe, częściowa odpowiedzialność za wysokie koszty życia, lekceważenie nakazów oraz praw publicznych w kwestii strajków i żądania podwyżek płac oraz częste wybuchy bezprawia to bolesne rany niesprawiedliwości w świecie pracy. W świecie religijnym niesprawiedliwość wobec Boga i człowieka przejawia się w fałszywych wierzeniach religijnych, praktykach i kulcie, w ateizmie, deizmie, materializmie, panteizmie, racjonalizmie, niewierze, ewolucjonizmie, wyższym krytycyzmie, modernizmie, przesądach, klerykalizmie, rządach księży, formalizmie, sekciarstwie, etyce materialistycznej, tradycjonalizmie, wyznaniowości i indyferentyzmie. Niesprawiedliwość przeważa także w świecie społecznym. Można to zauważyć w poczuciu klasowej przynależności, wrogości i ekskluzywności, w tworzeniu społecznych barier, w kontrastowo różnych warunkach życia biednych i bogatych, w zdeprawowanych grupach

poprzednia stronanastępna strona