Epifaniczny tom 16 – rozdział 5 – str. 252
Bogacz w piekle – czy kiedykolwiek z niego powróci?
Śmierć żebraka reprezentuje koniec okresu, w którym poganie byli „oddaleni od społeczności izraelskiej i obcymi od umów obietnicy [które do tej pory udzielane były tylko Izraelowi], nadziei nie mający i bez Boga na świecie”, lecz teraz „stali się bliskimi przez krew Chrystusa”, pojednani z Bogiem (Efez. 2:12, 13). Przez aniołów (posłańców – Jezusa, apostołów i tych, którzy później byli rzecznikami Boga) zostali zaniesieni na łono Abrahama, które reprezentuje ojcostwo. W ten sposób stali się oni dziećmi Boga i dostąpili Jego łaski, ponieważ Abraham reprezentuje tutaj Boga (Rzym. 4:11-17).
Nasz Pan dodał jeszcze jedną figurę do symboliki śmierci i pogrzebu, użytych dla zilustrowania rozpadu Izraela jako narodu i jego pogrzebu, ukrycia wśród innych narodów: „A będąc w piekle [hadesie, stanie zapomnienia, w który Żydzi weszli jako naród], podniósłszy oczy swe, gdy był w mękach, ujrzał Abrahama z daleka”. W ten sposób Pan wskazuje, że wielkie cierpienia, „męki”, miały towarzyszyć Żydom po ich narodowym rozpadzie i pogrzebie wśród innych narodów, umarłych w przestępstwach i grzechach. Odległy widok Abrahama z Łazarzem na jego łonie reprezentuje uznanie przez naród żydowski faktu, że Bóg już nie obdarza go łaską jak poprzednio i że poganie stali się bliższymi, synami przez Chrystusa. Bogacz wołał o miłosierdzie i pragnął, by Łazarz (to od wyznawców chrześcijaństwa Żydzi spodziewali się miłosierdzia) zamoczył koniec swego palca (wykonał usługę pociechy, choćby najmniejszej) w wodzie (wodzie Boskiego Słowa – Jan 15:3; Efez. 5:26) i ochłodził jego język (przekazał mu poselstwo od Boga). Prośba o zmniejszenie mąk symbolizuje sposób, w jaki naród żydowski modli się do Boga, by uwolnił On go od niektórych okropności, jakich doznawali przez długie stulecia Wieku Ewangelii, ponieważ byli bezlitośnie prześladowani przez wszystkie grupy społeczne, łącznie z rzekomymi chrześcijanami. Ich modlitewnik dowodzi, iż prosili Boga, by Ten wyzwolił ich od wielkich cierpień z okresu Wieku Ewangelii.