Epifaniczny tom 16 – rozdział 8 – str. 315
Uwagi na temat różnych zarysów Boskiego Planu
Kościoła jako podkapłani współpracują z Nim w tym ofiarowaniu. Początkowo Jezus ofiarował Kościół w dniu Pięćdziesiątnicy i w tym wstępnym akcie ofiarował go na cały Wiek Ewangelii. Gdy mówimy o Kościele, że jest ofiarą za grzech z Jezusem, pod Jezusem i przez Jezusa, nie chcemy przez to powiedzieć, że ofiara Kościoła wnosi zasługę niezbędną do pojednania Boga i człowieka, ponieważ cała zasługa wykorzystana w dziele pojednania należy wyłącznie do Jezusa. Jednak po przypisaniu jej Kościołowi, w wyniku czego staje się on jej posiadaczem, jego ofiara jest niezbędna do zwolnienia zasługi Jezusa z ciążącego na niej embarga przed sprawiedliwością z powodu przypisania jej Kościołowi, a to w tym celu, by (zwolniona ze wszystkich praw, jakie blokują ją tak długo, jak długo przed sprawiedliwością stanowi ona gwarancję za Kościół w jego stanie ofiarowania) mogła być ona – jedna zasługa Chrystusa – zastosowana na rzecz świata. Do uwolnienia Adama, a w nim rodzaju ludzkiego spod wyroku śmierci, co nastąpi w Tysiącleciu, niezbędna jest bowiem cała zasługa (a zatem musi być ona wolna od wszelkich ograniczeń).
Odnotujmy teraz pewne wersety na temat dwóch ofiar za grzech, najpierw zajmując się literalnymi: Rzym. 6:1-11; Mar. 10: 35-39, por. Jan 18:11; Łuk. 12:50; Jan 17:18; 20:21; Mat. 16:24; Rzym 8:10,17,18; 12:1; 1Kor. 15:29-34; 2Kor. 1:5; 4:8-11; Gal. 2:20; 6:17; Filip. 3:10; Kol. 1:24,26; 2:11,12; 2Tym. 2:10-12; 1 Piotra 2:19-24; 3:14,17,18; 4:12-14,16,19. Następnie podajemy wersety symboliczne, najpierw przytaczając te dotyczące Chrystusa: Kol. 1:27; Rzym. 8:10; 1Kor. 12:12,13; 15:23; Gal. 3:16,29; Efez. 4:12,13; Kol. 1:24; Żyd. 3:14; 2Kor. 1:21; 1Jana 2:20,27. Po drugie figura kapłańska, ponieważ Jezus i Kościół są kapłaństwem: Żyd. 3:1; 1 Piotra 2:5,9; Obj. 1:5,6; 5:10; 20:6. Kapłani ci przynoszą ofiary za grzech: Żyd 5:1; 7:26,27; 13:10-13, por. 3Moj. 16; Żyd. 10:4-10. Po trzecie, figura Pośrednika: Żyd. 9:13-23. Po czwarte, dwie instytucje symboliczne: (a) chrzest (Mat. 3:13-15) oraz (b) Pamiątka (Łuk. 22:19,20; 1Kor. 10:16,17; 11:24,25; Filip. 3:10). Na koniec figura rodzicielska, którą widać u Rzym. 5:12-19; 1Kor. 15:21-29,45-48; Izaj. 9:6;