Epifaniczny tom 17 – rozdział 13 – str. 378
Świadectwa Nowego Testamentu
[nie Kościół, ponieważ jego dniem sądu jest Wiek Ewangelii – 1Piotra 4:17] w sprawiedliwości [Izaj. 32:1] przez męża, którego na to naznaczył [Jezusa Chrystusa], upewniając o tym wszystkich, wzbudziwszy go od umarłych”. Tym dniem, przeznaczonym na sąd świata przez Chrystusa, wielkiego Proroka, Kapłana i Króla, jest Tysiąclecie – 1000 lat rządów Chrystusa, mających na celu wyzwolenie i restytucję ludzkości, kiedy to Nasienie Abrahama będzie błogosławić wszystkie rodziny ziemi. Sąd w znaczeniu samego wyroku byłby całkowicie bezsensowny, i z pewnością w żadnym razie nie jest błogosławieństwem. Jednak w pełnym znaczeniu terminu sąd, który jako proces obejmuje pouczenie, próbowanie, karanie w celu poprawy i ostateczny wyrok (jak wyjaśniliśmy w rozdziale VII, „Dzień sądu”), widzimy, że w czasie 1000 lat rządów Chrystusa ma być dokonane wielkie dzieło – obudzenie ludzkości ze śmierci, a następnie uczenie, reformowanie, próbowanie i karanie jej aż w końcu zostanie ona rzeczywiście usprawiedliwiona, naprawiona, przyjemna dla Boga i godna wiecznego życia. To wielkie dzieło Chrystusa dokona się w czasie 1000 lat Jego sprawiedliwych rządów, po czym, w ostatecznej próbie Małego Okresu, zostanie ogłoszony wyrok: niektórzy zostaną nagrodzeni wiecznym życiem na „nowej ziemi, w której sprawiedliwość mieszka”, a pozostali – „kozły” – zostaną odcięci we wtórej śmierci.
ŚWIADECTWA Z LISTU DO RZYMIAN
Rzym. 5:15-19: Głównym wątkiem tego fragmentu jest to, że z łaski Bożej Jezus, jako ofiara okupu, zapewnia zniesienie wyroku Adamowego, grzechu Adama oraz grzechów z niego wynikających (w. 15, 16), dzięki czemu w czasie Wieku Ewangelii, w kontraście do wyroku Adamowego i panowania śmierci, wybrańcy przez wierność przywilejom usprawiedliwienia i poświęcenia mogą dostąpić przywileju udzielania życia przez okup naszego Pana, co będą czynić wobec świata w Tysiącleciu (w. 17). W czasie Wieku Tysiąclecia nie wybrany świat, dzięki zniesieniu przez okup wyroku i grzechów Adamowych, może otrzymać sposobność uzyskania prawa do wiecznego życia (w. 18, 19).