Epifaniczny tom 17 – rozdział 13 – str. 392
Świadectwa Nowego Testamentu
przyszło na Izrael [w jego części niewierzącej], póki [to zaślepienie, ta zatwardziałość jest ograniczona w czasie – Ezech. 36:26] nie wejdzie [póki nie zostanie wybrana ze świata do Ciała Chrystusa] zupełność pogan [narodów; pełna liczba pogan].
„A tak [przez skompletowaną i uwielbioną klasę wybranych (Rzym. 8:17-23), z której większość stanowią poganie] wszystek Izrael [umarli, jak również i żyjący w tym czasie (Łuk. 2:34)] będzie zbawiony [nie wiecznie, lecz: (1) ze swego stanu zaślepienia i zatwardziałości oraz (2) spod wyroku Adamowego (Rzym. 5:17-19; 1Tym. 2:4-6; 4:10; Jan 3:16, 17; Tyt. 2:11; 1 Jana 2:2). We wszystkich przedstawionych powyżej cytatach powszechność zbawienia okazuje się być zbawieniem spod wyroku Adamowego, a nie zbawieniem do wiecznego życia. W każdym przypadku bowiem stwierdzonym lub sugerowanym tego powodem jest okup, ponieważ okup za wszystkich dla wszystkich dokonuje wyzwolenia spod tego wyroku. Omawialiśmy te wersety na innym miejscu, wykazując, iż nie nauczają one uniwersalizmu. Kontekst słów „wszystek Izrael będzie zbawiony” wskazuje, iż mowa tutaj o zbawieniu Izraela z zaślepienia i zatwardziałości Wieku Ewangelii (w. 25,26) oraz od grzechów Adamowych (w. 26, 27). Tak więc nasze powyższe uwagi na temat zbawienia, jakiego wszyscy oni dostąpią, są potwierdzone przez kontekst i równoległe wersety], jak napisano [w następnych słowach apostoł nie cytuje żadnego wersetu, lecz streszcza nauki wielu fragmentów]: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel [zarówno z nominalnego Syjonu cielesnego, z którego przyszedł Jezus i żydowska część klasy Chrystusa, jak również z nominalnego Syjonu duchowego, z którego pochodzi ogromna większość pogańskiej części klasy Chrystusa, a tylko stosunkowo nieliczni przychodzą do klasy wyborczej bezpośrednio ze świata. Ten fragment tego wersetu pokazuje, skąd pozyskiwani są wybrańcy; nie dotyczy on (jak sądzą niektórzy) adwentu Mesjasza, ponieważ w Swym adwencie nie przychodzi on z Syjonu, lecz do Syjonu, i to w kilku znaczeniach tego słowa] wybawiciel [Głowa i Ciało] i odwróci niepobożności od Jakuba