Epifaniczny tom 17 – rozdział 7 – str. 185

Dzień Sądu

SĄD OZNACZA TAKŻE PRÓBOWAĆ

      (2) Słowa związane z procesem sądu mają jednak i drugie znaczenie, tj. próbować. Według Pisma Świętego, próby takie oznaczają doświadczanie charakteru poprzez próbowanie. Jak podaje Pismo Święte, próby te trzeba przejść w celu zakwalifikowania się do wiecznego życia (Jak. 1:2-4, 12; 1Piotra 1:7). A zatem poza otrzymaniem w Dniu Sądu doktrynalnego pouczenia, kiedy to każda księga biblijna będzie otworzona przed oczami zrozumienia całego świata (Obj. 20:12), ludzie otrzymają sposobność udowodnienia wśród prób, czy są godni, czy niegodni wiecznego życia. Spójrzmy na niektóre wersety wskazujące, że proces sądu obejmuje próbowanie charakteru w celu zakwalifikowania wiernych do wiecznego życia i objawienia niewiernych jako zasługujących na wieczną śmierć: „Sądź [próbuj, doświadczaj] mnie, Panie! Boć ja w niewinności mojej chodzę [i dlatego jestem przygotowany na próbę], a Panu ufając, nie zachwieję się [nie popadnę w grzech w czasie próby]. Spróbuj mnie, Panie! I doświadcz mnie; wypław ogniem nerki [motywy] moje i serce moje [werset ten dowodzi, że sądzenie dokonuje się przez badanie, próbowanie i doświadczanie charakteru poprzez różne doświadczenia życia]. Albowiem miłosierdzie twoje jest przed oczyma moimi [znam Twoją prawdę, której poznanie jest pierwszym procesem sądu], a [po pouczeniu a przed próbą jako drugą częścią procesu sądu] chodziłem w prawdzie twojej” (Psalm 26:1-3). Fragment ten pokazuje, że w procesie sądu ludzie najpierw są pouczani, po czym otrzymują szansę rozwijania charakteru zgodnie z tym doktrynalnym pouczeniem. Następnie, po wysiłkach lub braku wysiłków rozwijania dobrego charakteru, są próbowani w drugiej części procesu sądu. Psalm 139:23, 24 jest dosyć podobny, a nawet jeszcze jaśniejszy w potwierdzeniu drugiej części procesu sądu: „Wyszpieguj mnie Boże [przez próbujące doświadczenia życia], a poznaj serce moje [spraw, by w tych próbach okazał się mój prawdziwy charakter]; doświadcz mnie, a poznaj myśli moje. I obacz,

poprzednia stronanastępna strona