Epifaniczny tom 3 – rozdział 1 – str. 57
Eliasz – typ i antytyp
(50) Udanie się przez Eliasza z trzecim dowódcą i jego pięćdziesięcioma do króla jest typem faktu, że prawdziwy Kościół przyjął ograniczenie narzucone na niego tymi wyjaśnieniami, stanął przed rządzącymi w całej Europie wraz z tymi, którzy przedstawiali te okoliczności łagodzące i podawał je jako okoliczności łagodzące dla wojny. Takie postępowanie było właściwe dla Kapłaństwa dotkniętego współczuciem dla upadłego człowieka i nieszczęść, jakie sprowadzają na niego jego własna głupota i grzechy. Chociaż antytypiczny Eliasz przedstawiał te okoliczności łagodzące, nie wpłynęły one na zmianę jego krytyki co do niesprawiedliwości wojny ani nie zmieniły jego sądu, jaki on – jako rzecznik Pana – ogłosił nad królami i dostojnikami. Odwołanie się przez nich do szatana (ponieważ właśnie tym było uciekanie się przez nich do broni) dla zapewnienia ciągłości swego istnienia, decyzją Jehowy miało doprowadzić do śmierci Europy jako niezależnej narodowej działalności politycznej, a ponadto – do takiego osłabienia narodów, które zagwarantuje ich zniszczenie w nadchodzącej rewolucji (w. 16). Okazało się, że właśnie tak to się wypełniło. Wojna doprowadziła do takich warunków, że narody europejskie musiały zacząć się łączyć. By zapewnić sobie gwarancję istnienia, muszą postępować zgodnie z tymi powiązaniami, co w coraz większym stopniu czynią mniej więcej od początku wojny. Oznacza to ograniczenie, zmniejszenie, a ostatecznie zanik odrębnych, niezależnych działań narodów europejskich w europejskich problemach – umierający stopniowo antytypiczny Achazjasz jest obecnie martwy. Powrotu takiej odrębnej narodowej polityki europejskiej możemy się zatem spodziewać dopiero po rewolucji. Antytypiczny Jehoram (w. 17) – Europa działająca w porozumieniu – nastał po antytypicznym Achazjaszu i pozostanie aktywny, aż zniszczy go antytypiczny Jehu.
(51) Powyższa interpretacja 2Król. 1:1-18 wcale nie jest wymuszona: jest naturalna, harmonijna i zgodna z faktami. Doskonale pasuje do biblijnego opisu typu Eliasza i słusznie możemy mieć pewność wiary w jej prawdziwość. Jesteśmy