Epifaniczny tom 3 – rozdział 1 – str. 7
ELIASZ – TYP I ANTYTYP
1 Królewska 17 – 2 Królewska 1
KLUCZ DO TYPU ELIASZA – JEGO CHRONOLOGIA TAKŻE POMOCNA – PIERWSZYCH PIĘĆ WIEKÓW ANTYTYPU ELIASZA – KOLEJNE LATA DO ROKU 799 – PROTESTUJĄCY PRZECIWKO PAPIESKIEMU ABSOLUTYZMOWI I BAŁWOCHWALSTWU – W ANTYTYPICZNEJ SAREPCIE – TRZY PRÓBY WZBUDZENIA RUCHU REFORMATORSKIEGO – RZECZNIK REFORMY WZNAWIA DZIAŁALNOŚĆ PUBLICZNĄ W CZASIE KONTROWERSJI – SPOTKANIE Z WŁADZAMI ŚWIECKIMI – WIELKA PAPIESKA SCHIZMA – DWIE GRUPY REFORMATORÓW I ICH REFORMY – GŁÓD BIBLII – HISTORIA BIBLII MARY JONES – JEJ SKUTKI – HISTORIA ANTYTYPICZNEGO ELIASZA OD ROKU 1804 DO 1914 – NAMASZCZENIE ANTYTYPICZNEGO ELIZEUSZA PRZEZ ANTYTYPICZNEGO ELIASZA – STRESZCZENIE ANTYTYPÓW Z 1 KRÓL. 20-22 – OBALENIE NIEKTÓRYCH BŁĘDÓW NA TEMAT NADEJŚCIA ANTYTYPICZNEGO ELIASZA – DOŚWIADCZENIA NACJONALISTYCZNEJ EUROPY ORAZ KONTAKTY Z ANTYTYPICZNYM ELIASZEM W CZASIE WOJNY ŚWIATOWEJ – TRZY PRÓBY SCHWYTANIA ANTYTYPICZNEGO ELIASZA ORAZ ICH SKUTKI – PYTANIA BEREAŃSKIE.
Analizując treść „trzeciego nowego poglądu” J.F. Rutherforda, podanego w „Strażnicy” z 15 sierpnia 1919, obiecaliśmy braciom szczegóły na temat tych fragmentów typu Eliasza, które nie zostały podane przez naszego drogiego Pastora. Podając je, rozważymy także niektóre poglądy br. Olsona, dotyczące pewnych zarysów tego tematu. Łagodnym określeniem jego poglądów na ten temat jest ich ogólnikowość. Wszyscy przyjmujemy biblijną myśl, wyjaśnioną przez naszego drogiego Pastora, odnośnie typicznego charakteru Eliasza, zgodnie z którą jest on typem klasy Chrystusa w ciele jako rzecznika Boga wobec świata, starającego się go zreformować (Mal. 3:23, 24, w B.G. Mal. 4:5,6; Mat. 11:14, zob. Diaglott). Ta myśl o Rzeczniku Reformatorze Boga wobec świata jest kluczem otwierającym zrozumienie typu Eliasza. Antytypu powinniśmy zatem szukać w ruchach reformatorskich