Epifaniczny tom 3 – rozdział 2 – str. 101
Ostatnie pokrewne czynności Eliasza i Elizeusza
podziału wystąpiły 21 czerwca 1917 roku, gdy J.F. Rutherford zwolnił autora ze służby w Przybytku i próbował usunąć go z Bethel. Zdecydowany stan podziału nastąpił 27 czerwca, po tym jak autorowi odmówiono dalszej służby i oficjalnie poinformowano, że jego brytyjska działalność nie spotkała się z aprobatą. Jeśli chodzi o jego osobisty udział, podział stał się zupełny w dniu 27 lipca, kiedy został wyłączony z Bethel. W jego przypadku proces rozdzielania trwał więc pełny miesiąc kalendarzowy.
(50) Jeśli chodzi o osobisty udział niektórych członków rodziny Bethel, podział ten miał swój początek nieco później, a jego powodem było rozpoczęcie przez „obecne kierownictwo” dzielenia członków Bethel na dwie grupy, co zostało mocno zaawansowane w dniu 17 lipca, a w sierpniu – zakończone w przypadku wielu z nich. Dzieło rozdzielania trwało w Bethel przez kilka następnych miesięcy, a cały proces jego trwania w przypadku niektórych jednostek był krótszy, a drugich – dłuższy. Po wyrzuceniu członków Zarządu w dniu 17 lipca proces rozdzielania zaczął bardziej wychodzić poza Bethel, do braci na zewnątrz, a pełny proces rozdzielenia w każdym przypadku miał różny czas trwania. Z drugiej strony, dzielący wpływ VII tomu był niemal niedostrzegalny przed wrześniem. Jeśli chodzi o wpływ tego tomu na przyjaciół w trakcie podziału, rzeczywista sytuacja wydaje się być następująca: Z powodu sprzecznych twierdzeń wysuwanych przez walczące strony i pomimo wielkiego zaniepokojenia i niezadowolenia z postępowania obecnego kierownictwa wielu nie było w stanie w sposób zadowalający ich samych zdecydować się co do stanowiska, jakie powinni zająć. Dla wielu z nich VII tom okazał się środkiem, który umożliwił im podjęcie decyzji przeciwko obecnemu kierownictwu. W ten sposób stanęli oni razem z tymi, którzy bez VII tomu zajęli swoje stanowisko na podstawie odnośnych zasad, zanim ukazał