Epifaniczny tom 3 – rozdział 2 – str. 107
Ostatnie pokrewne czynności Eliasza i Elizeusza
odwrócenia (w tym ostatnim fragmencie Pan najpierw opisuje błogosławieństwa restytucji, a następnie błogosławieństwa Wieku Ewangelii, czyniąc to w sposób całkowicie ukrywający tę sprawę, w wyniku czego część proroctwa podana jako ostatnia została prawie wypełniona, zanim zostało zrozumiane proroctwo podane wcześniej, z wypełnieniem należącym do przyszłości). (3) Czyni to też w znamiennym i znanym typicznym opisie z 3Moj. 16:15-22. Nie zważając na chronologiczną kolejność wydarzeń w antytypie, Pan opisuje tutaj do końca jeden ciąg wydarzeń, po czym podaje kolejny, nie mieszając w typie obydwu ciągów wydarzeń w sposób, który wyraźnie wskazywałby na chronologiczną kolejność ich wypełniania się w antytypie. Na przykład: (1) najpierw ofiarowany jest kozioł Pański, a (2) jego krwią kropiona jest ubłagalnia; następnie (3) odbywa się procedura z kozłem wypuszczanym. W antytypie wszystko to, co czynione jest z kozłem Azazela po uwiązaniu go przy drzwiach i rzuceniu losów nad obydwoma kozłami, zostanie zakończone, zanim na Ubłagalni zostanie pokropiona krew antytypicznego Kozła Pańskiego. Wiemy o tym, ponieważ przed pokropieniem krwią antytypicznego Kozła na antytypiczną Ubłagalnię cała Wielka Kompania będzie musiała być martwa, czyli zanim Chrystus pojawi się w obecności Boga, by dokonać pojednania za świat. Gdyby bowiem Chrystus pojawił się w obecności Boga w celu dokonania pojednania za świat przed śmiercią całej Wielkiej Kompanii, ci jej członkowie, którzy jeszcze byliby w ciele, straciliby przykrycie krwią antytypicznego Cielca i w wyniku tego musieliby być posłani na wtórą śmierć. Wielka Kompania jest bowiem „domem” antytypicznego Aarona, a za ten dom, tak jak i „za siebie” (tj. Ciało antytypicznego Aarona) dokonuje on pojednania przez przypisanie zasługi antytypicznego Cielca. Chrystus nie może bowiem uzyskać z rąk Boskiej sprawiedliwości zwolnienia przypisanej zasługi w celu użycia jej na rzecz świata, dopóki nie zostaną spod niej zabrani wszyscy ci, którzy znajdują się pod przykryciem tej