Epifaniczny tom 3 – rozdział 2 – str. 68

Ostatnie pokrewne czynności Eliasza i Elizeusza

Jego poglądy, choć przedstawione osobiście, są więc poglądami Komitetu przeciwko interpretacji autora. Te dwa publiczne ataki z dwóch punktów widzenia w pełni uzasadniają i domagają się omówienia tego tematu drukiem. Podajemy więc jego szczegółowe wyjaśnienie, z odpowiedziami na ich zarzuty i obaleniem ich stanowisk, napisane w duchu miłości, dla błogosławieństwa całego ludu Pana.

      (2) Przed zagłębieniem się w szczegóły stosowne będzie podanie kilku uwag wstępnych. Ponieważ temat ten ma charakter biblijny, typiczny i proroczy, korzystne będzie dla nas, jeśli w trakcie jego badania będziemy pamiętać o kilku zasadach.

      (3) Po pierwsze, żaden werset nie może być zrozumiany, dopóki nie przyjdzie właściwy czas. Bez względu na to, jak bardzo ktoś jest wykształcony, poświęcony czy też wszechstronnie używany przez Pana, nie może zrozumieć żadnego wersetu, dopóki w odpowiednim czasie Pan nie zerwie z niego pieczęci (Obj. 5:2-7; 6:1 itp.).

      (4) Po drugie, proroctwa i typy zazwyczaj nie są wyraźnie zrozumiane przed wypełnieniem się.

      (5) Po trzecie, proroctwa lub typy związane z próbą charakteru nie mogą być zrozumiane przed przejściem tej próby.

      (6) Powód tego wszystkiego jest bardzo oczywisty: podanie jasnego zrozumienia takiego proroctwa lub typu przed jego wypełnieniem się byłoby sprzeczne z celem Pana, który chce, by doświadczenie w nim pokazane było próbą. To właśnie z tego powodu Pan nie pozwolił „onemu Słudze” wyraźnie zrozumieć antytypicznych szczegółów ostatnich pokrewnych doświadczeń Eliasza i Elizeusza. To, że nie rozumiał on ich wyraźnie widoczne jest na podstawie jego pism i kazań na ten temat, np. R 5771, 5823, 5845, 5950. We wszystkich tych artykułach o wielu zarysach tego tematu wyrażał się niepewnie, wstępnie i hipotetycznie, a to z powodu często powtarzanego przez niego przekonania, że szczegóły te nie mogą być

poprzednia stronanastępna strona