Epifaniczny tom 3 – rozdział 3 – str. 176
Trzy fałszywe poglądy na temat Eliasza i Elizeusza
dwóch różnych klas, które w antytypie biorą udział w ich wypełnianiu, jak czyni to J.F. Rutherford.
Następnie opisuje on „cechy Wielkiej Kompanii”. To, co stwierdza o niej, jest słuszne w podanym zakresie, tak jak prawdziwe jest to, co cytuje na jej temat z „onego Sługi”. Jest jednak w błędzie, nie podając innego rodzaju jej cech, o których w innych miejscach traktuje nasz Pastor, tj. jej dobrych cech. Podkreśla jedynie jej złe cechy, następnie odwołuje się do dobrych cech Elizeusza, pomija ciemne zarysy charakteru, a następnie wyciąga wniosek, że Elizeusz nie jest typem żadnych cech Wielkiej Kompanii. W ten sposób dochodzi do wniosku, że reprezentuje on Maluczkie Stadko! Taka logika dowiodłaby oczywiście wszystkiego, co ktoś chce udowodnić. Do prawdy nie dochodzi się jednak w ten sposób, lecz przez uwzględnienie wszystkich odnośnych faktów, a nie przez przemilczanie tych jej elementów, które są przeciwne czyjejś teorii. Wielka Kompania posiada w swym charakterze wiele rzeczy godnych podziwu. Z tego powodu Elizeusz, który ją reprezentuje, posiadał w swym charakterze wiele rzeczy godnych podziwu. Wielka Kompania posiada jednak także pewne cechy, które nie są godne podziwu, i dlatego posiada je również Elizeusz. Rozważany obecnie artykuł nic o nich nie wspomina i jest napisany tak, jak gdyby Elizeusz czynił tylko dobre rzeczy. Nie wierzymy, by takie metody argumentacji były właściwe ani rozstrzygające. Wierzymy, że należy podawać jak najpełniejsze dane na różne tematy, tak by lud Pana miał pomoc w wyciąganiu właściwych wniosków.
Ponieważ Elizeusz nie przedstawia Wielkiej Kompanii w jej wszystkich zarysach, lecz jedynie jako rzecznika Boga wobec nominalnego Izraela duchowego; i ponieważ postępowanie Wielkiej Kompanii w stosunku do nominalnego ludu Bożego z reguły jest właściwe – w Elizeuszu, który jest typem Wielkiej Kompanii w tym urzędzie i pracy, z konieczności raczej nie widać niewłaściwego postępowania. Zło Wielkiej Kompanii jest zwykle popełniane w jej stosunku do Boga, Chrystusa, Maluczkiego