Epifaniczny tom 3 – rozdział 5 – str. 286

Wcześniejsze niezależne działania Elizeusza

Fakty antytypu dowodzą bowiem, że antytypiczny Elizeusz rozpoczął swą działalność w lecie roku 1917 oraz że 2Król. 4:1-7, która przedstawia części działalności antytypicznego Elizeusza, rozpoczęła się w jesieni roku 1918, długo po tym, gdy działał on już jako odrębny i różny od antytypicznego Eliasza. Pogląd J.F.R. sprawia, że działalność jego rzekomego antytypicznego Elizeusza rozpoczęła się pod koniec lata roku 1918, na konwencji w Cedar Point. Epizod ten bardzo dobrze pasuje zatem do chronologicznego tła antytypu ostatnich pokrewnych czynności Eliasza i Elizeusza oraz powyżej przedstawionych późniejszych czynów Elizeusza. Chwała niech będzie Bogu za to światło!

      (39) W drugim epizodzie 2Król. 4, tym dotyczącym Szunamitki (w. 8-37), podana jest typiczna historia dotycząca zwolenników Towarzystwa w ich związku z ruchem dawania publicznego świadectwa od początku lata 1917 do końca lata roku 1919. W historii tej Elizeusz przedstawia zwolenników Towarzystwa, szczególnie w ich przywódcach, jako rzecznika Boga do opinii publicznej. Gehazi reprezentuje J.F.R. jako wykonawczego i głównego nauczyciela zwolenników Towarzystwa w funkcji rzecznika Boga do opinii publicznej. Szunamitka reprezentuje zwolenników Towarzystwa jako dokarmiających ruch publicznego świadectwa. Szunem znaczy dwa miejsca odpocznienia i przedstawia Towarzystwo jako miejsce zamieszkiwania zwolenników Towarzystwa, składającego się z dwóch klas – członków Wielkiej Kompanii i Młodocianych Godnych. Mąż Szunamitki przedstawia zwolenników Towarzystwa, szczególnie przywódców lokalnych, jako dających życie ruchowi publicznego świadectwa, natomiast jej syn reprezentuje ruch publicznego świadectwa, tak jak syn wdowy z Sarepty reprezentuje (co zauważyliśmy w roz. I) średniowieczny ruch przeciwko papieskiemu absolutyzmowi i bałwochwalstwu. Po zrozumieniu ogólnego znaczenia typu oraz typicznego charakteru jego uczestników jesteśmy obecnie przygotowani na rozpoczęcie ogólnego omówienia szczegółów historii Szunamitki, która nawet jako historia jest bardzo wzruszająca. Jest ona jeszcze bardziej

poprzednia stronanastępna strona