Epifaniczny tom 3 – rozdział 6 – str. 361
Późniejsze niezależne działania Elizeusza
zaangażowane (przyszedł i stanął przed nim) w celu znalezienia tam odpowiedzi na pytanie: Czy komunizm może wyzdrowieć i działać w Rosji (czy wyzdrowieję)? Odpowiedź, jaką antytypiczny Elizeusz podał przez literaturę Towarzystwa, że wyzdrowienie jest możliwe, lecz na pewno tak się nie stanie, była odpowiedzią, jakiej pragnął antytypiczny Hazael (w. 10). Takie badania rozpoczęły się pod koniec roku 1919, a zakończyły się przed listopadem 1920, ponieważ na VIII zjeździe partii komunistycznej, który odbył się w listopadzie i grudniu 1920, komunizm został nie tylko ostro skrytykowany, lecz wprowadzono także pierwszy zarys syndykalizacji w planie elektryfikacji Rosji. Tak więc odpowiedź antytypicznego Elizeusza (w. 10) zakończyła się przed listopadem 1920. Nie wiemy, na ile przed tą datą została ona zakończona, ale w całości została podana w niecały rok – od końca jesieni roku 1919 do jakiegoś czasu przed listopadem 1920. Badanie literatury antytypicznego Elizeusza wykazało studiującym ją syndykalistom, że antytypiczny Elizeusz przewidział wielkie zło, jakiego rosyjski syndykalizm dokona w chrześcijaństwie, oraz że antytypiczny Elizeusz ubolewał nad tym (twarz mu znieruchomiała i zapłakał; w. 11), co zawstydziło syndykalistów (aż do wstydu). Antytypiczny Hazael zastanawiał się, dlaczego antytypiczny Elizeusz w literaturze wyrażał smutek (dlaczego mój pan płacze?; w. 12). Literatura pokazała mu (odpowiedział), że antytypiczny Elizeusz świadomy był zła, jakie syndykalistyczny sowietyzm wyrządzi konserwatystom w chrześcijaństwie (zło synom Izraelskim): zniszczy ich silne punkty obronne (warownie), swymi teoriami (mieczem) pobije ich obrońców (młodzież), zgniecie ich nowe szanse oraz nowe zasoby pozyskania ulgi (niemowlętom roztrzaskasz głowy) oraz zniszczy ich dobrze zapowiadające się stowarzyszenia, konferencje itp. (brzemiennym porozcinasz brzuchy). Antytypiczny Hazael twierdził, że w tak dużym stopniu pozbawiony jest ducha stronniczości, że takie rzeczy są dla niego wykluczone (czy twój sługa jest psem, że miałby dokonać tej okropnej rzeczy? w. 13). Wtedy literatura Towarzystwa