Epifaniczny tom 4 – rozdział 1 – str. 43

Epifania Biblii

w The Dawn z kwietnia 1935, 13, z którego artykuł niedawno otrzymaliśmy, wolimy zacytować z niego następujący fragment: „Paweł powiedział, że Pan zniszczy antychrysta ‘jasnością (epiphaneia) Swej Paruzji’. Greckie słowo epiphaneia poprawnie tłumaczy się jako jasność, jasne świecenie. Niektórzy [szczególnie br. Russell i my, wyróżnienie dodane] błędnie przypuszczają, że słowo to odnosi się do drugiej fazy, późniejszego okresu obecności naszego Pana – tak, jak gdyby Jego Parousia miała trwać do pewnego czasu, po którym ma rozpocząć się Jego Epiphaneia. Wierzymy jednak, że samo przez się jest oczywiste, że słowo parousia dotyczy całego tysiącletniego okresu obecności Chrystusa, natomiast słowo epiphaneia jest opisem pewnych spraw, jakie mają być dokonane w czasie parousia. W tej sprawie zgadzamy się z cytatem z broszury wydanej wiele lat temu, pod tytułem ‘Our Lord’s Return’: ‘Epiphaneia (jasne świecenie) oraz apokalypsis (odsłanianie) naszego Pana rozpoczęły się niebawem po rozpoczęciu się Jego parousia; jasne świecenie Jego obecności jest obecnie widoczne dla tych, którzy chodzą ‘w świetle’ – dla tych, którzy ‘nie są w ciemności ze światem’. Jest to umysłowe oświecenie dla oczu naszego zrozumienia, a nie dla naszych oczu fizycznych. Epiphaneia Pana oddziałuje już także na świat, chociaż nie czyni tego przez oczy zrozumienia, ponieważ nie posiada on wzroku dla takich duchowych rzeczy. Niemniej jednak jasne świecenie obecności naszego Pana przez wzrost wiedzy wpływa i oddziałuje na cały bieg tego świata”.

      (42) Dajemy następującą odpowiedź na jednostronne przedstawianie przez Dawn niektórych myśli naszego Pastora na temat tych dwóch słów oraz tuszowania ich innych znaczeń: Jak nasz Pastor słusznie utrzymywał, jeśli chodzi o drugi adwent naszego Pana, Biblia używa słowa parousia w trzech znaczeniach: (1) w znaczeniu 40 lat żęcia, tj. od 1874 aż do czasu ucisku 1914 (Mat. 24:3,27,37,39; 2Tes. 2:1); (2) w znaczeniu

poprzednia stronanastępna strona