Epifaniczny tom 4 – rozdział 1 – str. 44
Epifania Biblii
80 lat od roku 1874 do 1954 (choć nasz Pastor nie rozumiał, że Epifania będzie trwać 40 lat, ponieważ zrozumienie tego nie było na czasie za jego dni), co obejmuje Paruzję w pierwszym znaczeniu oraz Epifanię jako okres, który rozumiał w ten sposób, choć nie dostrzegał czasu jego trwania (1Tes. 2:19; 3:13; 4:15; 5:23; 2Tes. 2:8,9; Jak. 5:7,8; 2Piotra 3:4,12; 1Jana 2:28); oraz (3) w znaczeniu całego 1000 lat Jego drugiego adwentu (1Kor. 15:23; 2Piotra 1:16). Są to wszystkie wersety Biblii używające słowa parousia w związku z drugim adwentem naszego Pana. Dowodzą one, że Dawn utracił prawdę Paruzji na temat pierwszego i drugiego znaczenia tego słowa. Z tego powodu zaprzecza on biblijnej nauce o Epifanii w znaczeniu okresu, jak wskazuje na to powyższy cytat, sugerując, że Pastor Russell tak nie nauczał i że uczył, iż słowo epifania oznacza jedynie jasne świecenie, objawianie, tj. tylko działanie. Biblia i brat Russell, a także i my wraz z nimi uczymy o obydwu znaczeniach tego słowa, chociaż br. Russell nie rozumiał, że Epifania jako okres będzie trwać 40 lat, ponieważ kwestia jej długości miała być zrozumiana dopiero w Epifanii. O tym, że słowo to oznacza okres, Biblia uczy w 1Tym. 6:14,15 oraz 2Tym. 4:1. Już samo sformułowanie 2Tym. 4:1 w przekładzie A.V. dowodzi, że Epifania, tak jak Królestwo, jest okresem: „będzie sądził … przy [podczas] objawieniu [Epifanii] i królestwie [Bazylei]”. Przekład Ulepszony pokazuje to bardzo wyraźnie w odniesieniu do 1Tym. 6:14,15: „Abyś zachował to przykazanie bez skazy i bez nagany, aż do objawienia Pana naszego Jezusa Chrystusa, które [objawienie, Epifanię] w Jego własnych okresach On okaże – Ten błogosławiony i jedyny władca …”. To, że słowo to oznacza jasne świecenie, tj. wyraźne objawianie osób, zasad i rzeczy, i to w dowolnym czasie, Biblia uczy w 2Tes. 2:8 [podczas Paruzji i Epifanii]; 2Tym. 1:10 [w czasie Żydowskiego Żniwa]; 2Tym. 4:8; Tyt. 2:13 [w czasie Paruzji, Epifanii i Bazylei].