Epifaniczny tom 4 – rozdział 2 – str. 113

Ogólne uwagi na temat Wielkiej Kompanii

oczywiście duchowymi Izraelitami. W żadnym znaczeniu nie można mówić o Jezusie – czy to jako istocie ludzkiej, czy nowym stworzeniu – jako rodzonym, tzn. powołanym do życia, rozwiniętym przez tych prawdziwych Izraelitów w roku 29, ponieważ pod względem swego ofiarowanego człowieczeństwa oraz swych nowych stworzeń powstali oni po Nim i nigdy nie byli Jego matką w przymierzu, lecz pojawili się po Nim w tej samej społeczności co On, w ofiarowaniu człowieczeństwa i rozwijaniu nowego stworzenia. Nie można też mówić o Nim jako wychodzącym z nich w roku 29, ponieważ oni trwali w społeczności z Nim (Łuk. 22:28). Tak więc nie doświadczył On nawet symbolicznych narodzin z nich. Jako nowe stworzenie nie został On zapoczątkowany przez nich ani żadnych innych ludzi, ponieważ to Bóg, po spłodzeniu Go, bezpośrednio zastosował wobec Niego obietnice przymierza, bez udziału jakiegokolwiek ludzkiego narzędzia, tzn. działał zamiast sług prawdy, jako część matki w stosowaniu obietnic przymierza. A za Boga nie można było dokonywać żadnego pojednania po 40 latach czy w jakimkolwiek innym czasie. Zatem termin „prawdziwy Izrael cielesny” w tym kontekście może być zastosowany tylko do Starożytnych Godnych. Ale ci ani nie przechodzili oczyszczania przez 40 lat (29-69) ani też pod koniec tego czasu nie przynieśli antytypicznej ofiary za grzech ani ofiary całopalnej, ponieważ ich ostatni członek, Jan Chrzciciel, zmarł około 38 lat wcześniej. Jezus, jedyny urzędujący w roku 69 Kapłan dokonujący pojednania, nie przedstawił też za nich Boskiej sprawiedliwości zasługi Swej ofiary za grzech; w roku 69 nie dokonał On też dla nich wzbudzenia z umarłych, usprawiedliwienia i restytucji, pokazanych w typie przez składanie ofiary całopalnej za matkę syna, ponieważ On (jako Głowa) oraz Kościół (jako Ciało) dokonają tych trzech rzeczy dla Starożytnych Godnych w Tysiącleciu. Chociaż prawdą jest, że obietnice potwierdzone przysięgą w swych najwyższych zarysach, jako antytypiczna Sara, rzeczywiście poczęły Jezusa w roku 29 (co z biblijnego punktu widzenia może być uważane za poczytane narodzenie),

poprzednia stronanastępna strona