Epifaniczny tom 4 – rozdział 3 – str. 168
Kozioł Azazela
osób, które jako nowe stworzenia były jednak członkami Najwyższego Kapłana, co jest potwierdzone faktem położenia przez Najwyższego Kapłana obu rąk na głowę kozła żywego. To wyjaśnienie pozwala nam zrozumieć błąd tych, którzy opuszczając prawdę w czasie sporu na temat ofiar za grzech w latach 19081911 twierdzili, że fakt, iż Najwyższy Kapłan kładł swe ręce na głowę kozła żywego dowodzi, że reprezentuje on człowieczeństwo Jezusa, a nie człowieczeństwo Wielkiej Kompanii.
(20) Po stwierdzeniu, co jest przedstawione w położeniu obydwu rąk najwyższego kapłana na kozła żywego pytamy: Jak uczynił On to w antytypie? Odpowiadamy: przez nauki wielokrotnie podkreślane w tamtych latach, że nie było jeszcze Wielkiej Kompanii; że wszyscy zostaliśmy powołani w jednej nadziei naszego powołania; i że przed podziałem między Maluczkim Stadkiem a Wielką Kompanią o nikim nie powinniśmy mówić, że jest członkiem Wielkiej Kompanii. W ten sposób Najwyższy Kapłan w antytypie kładł Swe ręce na głowę Kozła żywego oznajmując, że wszyscy ci, którzy później mieli być przeniesieni do Wielkiej Kompanii, wtedy byli Jego członkami.
(21) Rozważenie grzechów, jakie wyznawał najwyższy kapłan, pomoże w wyjaśnieniu naszego tematu. Nad kozłem Azazela nie były wyznawane wszystkie rodzaje grzechów. Nie były nad nim wyznawane grzechy Adamowe, ponieważ Wielka Kompania nie dokonuje pojednania za grzechy Adamowe. Jest to dokonywane wyłącznie przez krew antytypicznego Cielca i Kozła Pańskiego, bez jakiegokolwiek udziału cierpień Kozła Azazela. Za jakie inne grzechy należy więc dokonać pojednania? Odpowiadamy, że są nimi grzechy świadome – nie wszystkie grzechy świadome, lecz świadome grzechy pewnej grupy. Kozioł Azazela nie dokonuje oczywiście pojednania za świadome grzechy klasy wtórej śmierci, ponieważ oznaczałoby to jej powrót z wtórej śmierci, który nigdy nie nastąpi. Za świadome grzechy jakiej klasy dokonuje więc pojednania