Epifaniczny tom 4 – rozdział 3 – str. 176
Kozioł Azazela
nominalnym od drzwi Przybytku do Bramy Dziedzińca. Dodatkowo, Strofowanie Janowe, List Eliasza itp. prowadzą do Bramy katolicką część Kozła. Część Wielkiej Kompanii w prawdzie niewątpliwie próbowała wypełnić ten typ. Jesteśmy jednak pewni, że wierni będą jedynymi, którzy wytrwają w tym (1) do końca, (2) w prawdziwym duchu Najwyższego Kapłana. Dlatego tylko oni będą antytypem Ciała Najwyższego Kapłana, które pod kierunkiem Głowy będzie prowadzić Kozła do Bramy Dziedzińca.
(32) Ponieważ część Kozła Azazela, która nie jest jeszcze w prawdzie, nie została [pisane w roku 1920] jeszcze objęta krokami poza doprowadzaniem jej do Bramy, dobrze zrobimy, jeśli będziemy unikać wszelkich spekulacji co do szczegółów następnych kroków, ponieważ szczegóły takie nie mogą być wyraźnie widoczne przed ich nastaniem. Dlatego w następnych akapitach tego rozdziału nasze rozważania ograniczymy [w roku 1920] do kroków podjętych wobec części Kozła Azazela w prawdzie i następujących po wyznaniu grzechów nad całym Kozłem. Kroki te są następujące: (1) odwiązanie Kozła; (2) prowadzenie go do Bramy Dziedzińca; (3) przeprowadzenie go przez Bramę; (4) oddanie go człowiekowi na to wyznaczonemu; (5) wyprowadzenie go na pustynię; (6) wypuszczenie go na pustyni, tj. oddanie go Azazelowi w celu wykorzystania go i zniszczenia jego ciała. Te sześć kroków, plus wyznanie grzechów nad nim, stanowi pełną liczbę siedmiu (liczba doskonała) rzeczy dokonywanych wobec Kozła Azazela.
(33) Jak można zauważyć, Przekład A.V. nie mówi, że kozioł Azazela był przywiązany przy wejściu do Przybytku; nie sugerują też tego użyte w nim słowa. Hebrajski tekst oznacza jednak, że kozioł ten, tak samo jak kozioł Pański, był przywiązany przy drzwiach Przybytku. Słowo przetłumaczone „przedstawi” (3 Moj. 16:7) powinno być oddawane jako umieścić, postawić, ustawić, przymocować, przypiąć. Kozioł Azazela był przyprowadzany na dziedziniec z kozłem Pańskim. Musiał więc