Epifaniczny tom 4 – rozdział 3 – str. 177

Kozioł Azazela

być przywiązany przy wejściu do Przybytku w czasie, gdy najwyższy kapłan zajmował się kozłem Pańskim, co zapewne zajmowało przynajmniej godzinę. Żaden normalny kozioł nie pozostałby w jednym miejscu tak długo bez dodatkowego zabezpieczenia. Dlatego nasz Pastor miał rację, gdy mówił o nim jako o „przywiązanym” przy wejściu. Potwierdzeniem tego wydaje się też być antytyp. Symbolicznym sznurem, którym Kozioł Azazela był przywiązany do antytypicznych Drzwi, jest duch poświęcenia zawiązany na węzeł Słowem i opatrznością Boga. Taki stan ograniczał cielesny umysł Wielkiej Kompanii i powstrzymywał ją od postępowania tak, jak jej się podobało, czego typem była niezdolność kozła, by się uwolnić. To oczywiście odnosi się do klasy jako takiej, ponieważ te jednostki, które przestały być Wielką Kompanią i stały się klasą wtórej śmierci, nie są pokazane w tym koźle.

      (34) Możemy być pewni, że typiczny kozioł, właśnie dlatego że był kozłem, nie był zadowolony z pozostawania przywiązanym u drzwi. Na pewno pragnął wolności i z tego powodu wielokrotnie szarpał sznurem w wysiłkach uzyskania wolności, szczególnie – jak nam się wydaje – gdy kapłan wchodził i wychodził i gdy czas płynął powoli, jak dla kozła „przymocowanego” w tak niezwykłym miejscu. Jest to ilustracją tego, jak Wielka Kompania w wyniku swego dwoistego umysłu nie była poddana warunkom poświęcenia, lecz „z powodu lęku przed śmiercią” wielokrotnie usiłowała uwolnić się od bolesnych doświadczeń poświęcenia, szczególnie gdy miała większe lub mniejsze dowody na to, że Najwyższy Kapłan oddziałuje ofiarniczo wobec niej. Mocą Boskiego Słowa, jednego z symbolicznych węzłów, a szczególnie przez ten element Jego opatrzności, która umieściła kontrolę w rękach „onego Sługi” – drugiego węzła – Pan powstrzymywał jednak tę klasę przed uprawianiem jej charakterystycznej samowoli w odniesieniu do ogólnej pracy prawdy. Najwyższy Kapłan – zarówno w Głowie, jak i członkach, szczególnie w „onym Słudze” – cały czas ingerował w samolubne i świeckie plany tej klasy.

poprzednia stronanastępna strona