Epifaniczny tom 4 – rozdział 4 – str. 256

Trąd – typ i antytyp

– Maluczkie Stadko, Wielka Kompania, klasa wtórej śmierci, Młodociani Godni, usprawiedliwieni i nieusprawiedliwieni. Trąd częściowy jest natomiast używany przez Boga jako typ dodatkowej nieczystości Wielkiej Kompanii, ponieważ występuje on na ciele tylko miejscowo. Ponieważ w tym i następnym rozdziale Pan podaje jedynie typy nieczystości Wielkiej Kompanii, osoba, której ciało całkowicie pokryte jest trądem, nie może być użyta jako typ nieczystości Wielkiej Kompanii. Jest więc ona typem kogoś, kto jest czysty od konkretnej antytypicznej nieczystości opisanej w tych dwóch rozdziałach. Wersety 12 i 13 opisują zatem postać trądu, o której te dwa rozdziały jako całość nie traktują w typie ani w antytypie. Jeśli zatem będziemy pamiętać o rodzajach trądu omawianych w tych rozdziałach w typie i antytypie, trąd pokrywający całe ciało nie powinien być brany pod uwagę. Od razu zauważamy, że jeśli Bóg używa postaci trądu okrywającego całe ciało jako typu deprawacji Adamowej, która deprawuje wszystkie zdolności i cechy wszystkich ludzi, ten rodzaj trądu nie może być używany jako typ nieczystości Wielkiej Kompanii, ponieważ ten rodzaj antytypicznego trądu posiadają wszystkie pozostałe klasy, łącznie z Maluczkim Stadkiem, które jest wolne od nieczystości Wielkiej Kompanii. Zatem fakt, na który zwracają uwagę wersety 12 i 13, jest ostatecznym dowodem, że rodzaje trądu szczegółowo opisane w 3Moj. 13 i 14 są typem nieczystości Wielkiej Kompanii, a nie deprawacji Adamowej. Słowa wersetów 12 i 13 odnoszą się do osoby, której trąd jest biały na całym ciele. Jeśli jednak u takiej osoby pokaże się żywe mięso (w. 14), występujące w pewnym miejscu lub miejscach, osoba taka miała być uznana za nieczystą z punktu widzenia 3Moj. 13 i 14, i w ten sposób stawała się typem nieczystego członka Wielkiej Kompanii – nie dlatego, że jego całe ciało było białe od trądu, lecz dlatego, że miejscami widać było żywe mięso. W takim przypadku chodziło o dwie rzeczy: Bóg chciał pokazać w typie (1) Adamową deprawację danej osoby; oraz (2) jej nieczystość jako członka Wielkiej Kompanii. Tak więc z punktu widzenia

poprzednia stronanastępna strona