Epifaniczny tom 4 – rozdział 4 – str. 289
Trąd – typ i antytyp
względu na to, czy było ono przeciwko Kościołowi (len), usprawiedliwionym (wełna) czy światu (skóra), a także bez względu na to, czy dotyczyło ono nauczania (osnowy) czy zarządzeń (wątku). Była to prawdziwa pokuta, która doprowadziła do reformy, której nie można żałować. Przypadek ten w dużym stopniu wynikał więc z ignorancji lub słabości albo z jednego i drugiego. Nie doprowadziło to zatem do utraty władz urzędowych w Kościele powszechnym, jeśli jednostka taka była starszym generalnym, czy w zborze lokalnym, jeśli była ona lokalnym starszym. W typie konieczne było powtórne pranie w wodzie. Przedstawia to fakt, że takie niewłaściwe użycie władz urzędowych, choć odpowiednio naprawione, wskazuje na wrodzoną słabość w kierunku bezbożnej ambicji, co musi być oczyszczone w drugim praniu w wodzie. Oznacza to, że poprzez Słowo podjęto energiczne i skuteczne wysiłki usunięcia z charakteru słabości w kierunku bezbożnych ambicji. Werset 59 stanowi podsumowanie tematu przedstawionego w wersetach 47-58.
(45) Przechodzimy teraz do rozważenia 3Moj. 14, lecz odejdziemy od podanego tam porządku, ponieważ uważamy, że będziemy mogli lepiej przedstawić nasz temat, jeśli szóstą postać nieczystości Wielkiej Kompanii, przedstawioną w wersetach 33-48 (trąd w domu), zbadamy przed rozważeniem oczyszczania trędowatych osób i domów. Pan najpierw przedstawił oczyszczanie poszczególnych członków Wielkiej Kompanii w wersetach 1-32 niewątpliwie dlatego, że w wersetach 33-48 zajmuje się On trądem w domu. Przez pewien czas wahaliśmy się, czy zmienić kolejność omawiania tego rozdziału, lecz ostatecznie zdecydowaliśmy się na to, ponieważ po naszych poprzednich rozważaniach bracia prawdopodobnie lepiej zrozumieją temat, jeśli szósta postać nieczystości Wielkiej Kompanii zostanie przedstawiona przed omówieniem oczyszczania jednostek i sekt. Antytypy osób i działania z wersetu 33 są takie same jak w 3Moj. 13:1; takie samo jest też brzmienie obydwu wersetów. Nasze wcześniejsze wyjaśnienie będzie zatem wystarczające. Wersety 34-53 podają instrukcje, które nie dotyczą podróży Izraela po pustyni, lecz jego mieszkania w Kanaanie (w. 34).