Epifaniczny tom 4 – rozdział 6 – str. 398-403

poprzednia stronanastępna strona

Rut – typ i antytyp

PYTANIA

      (1) Co przedstawia artykuł obejmujący Strażnice od 15 września do 1 grudnia 1932 i czego jest to kolejnym przykładem? Co kilkakrotnie obiecaliśmy braciom i dlaczego realizujemy tę obietnicę teraz? Jaki okres obejmują w antytypie wydarzenia tej księgi? Co przedstawia głód z wersetu 1 i jakiego dotyczy to okresu? Kogo reprezentują Elimelech i Noemi? Kogo typem są Machlon oraz Kilion? Co kryje się pod terminami Efratejczycy oraz Juda?  Czego typem jest udanie się przez nich do Moabu? Co reprezentuje śmierć Elimelecha oraz opuszczenie Noemi i jej synów? Co przedstawia poślubienie moabskich żon przez Machlona i Kiliona? – omów kolejno w odniesieniu do Orpy i Rut. Czego typem jest mieszkanie przez nich w Moabie przez 10 lat?

      (2) Czego typem jest śmierć Machlona i Kiliona w Moabie? Czego typem jest utrata przez Noemi męża i synów oraz co to przedstawia? Czego typem jest ponowne udzielenie przez Boga chleba Izraelowi i jaki ma to związek z historią Eliasza? Czego typem jest usłyszenie o tym przez Noemi? Co przedstawia postanowienie Noemi i jej synowych, by udać się w drogę powrotną? Co reprezentuje ich wyjście z Moabu w kierunku ziemi Izraela? Jak należy rozumieć słowa Noemi do jej synowych i do jakich innych postaci Starego Testamentu jest to podobne? Jak w antytypie Noemi wypowiedziała słowa z wersetów 8 i 9? Czego typem jest pocałowanie Orpy i Rut przez Noemi i co przedstawia płacz jej synowych?

      (3) Co było szczególnym rodzajem wierności Noemi i jakie były tego efekty? Dlaczego antytypiczna Rut i Orpa pragnęły innych wodzów i jakie były ich związane z tym oczekiwania? Jakie było postępowanie antytypicznej Noemi wobec swych synowych i w jaki sposób one sobie z tym radziły? Na jakich trzech przesłankach oparta była druga próba Noemi odesłania swych synowych? W jaki sposób wyglądało to w antytypie? – omów kolejno.

      (4) Kto był jedynym celem trzeciej próby Noemi i z czego to wynika? – omów początkowy wpływ klasy Noemi na antytypiczną Rut. Jaka była reakcja typicznej i antytypicznej Rut na tę przeszkodę i czego typem są słowa z wersetów 16 i 17? Czym decyzja Rut uczyniła ją w Izraelu i kogo typem jest ona od tej chwili? – pokaż różnicę między dwoma rodzajami mieszkańców Kanaanu. Dla kogo postępowanie nowych stworzeń przestaje być zniechęcające? Czego typem jest ich dalsza podróż do Betlejem? W jaki sposób zostały przyjęte typiczna i antytypiczna Rut?

      (5) Czego dowodzą słowa Noemi z wersetu 20 i jak to się ma do stanu duchowych Izraelitów, którzy w latach głodu pozostali w prawdzie i jej duchu? Co sprawiło, że klasa Noemi była podatna na gorzkie doświadczenia i na co jej przykład powinien uczynić nas czujnymi? Co przedstawia opłakiwanie przez Noemi jej stanu? Co stanowi werset 22 i co podkreśla?

      (6) Czym w Palestynie różniło się żniwo jęczmienne od pszenicznego i jakie ma to znaczenie dla antytypu? Co pokazuje przypowieść o groszu? Kiedy Noemi i Rut przybyły do Betlejem i co to przedstawia? W jaki sposób można udowodnić, że między rokiem 1878 a 1881 nie było wolnych koron dla poświęcającej się klasy Rut? Kogo przedstawia ona po roku 1881 i z czego to wynika? Czego dowodzą zatem fakty antytypu co do czasu wydarzeń pierwszego rozdziału Rut?

      (7) Jaki okres obejmują w antytypie wydarzenia drugiego rozdziału Rut? W jaki sposób Boaz pokazuje relacje między naszym Panem a utracjuszami koron i co przedstawiają władza i bogactwa Boaza? Kogo typem jest gorliwa Rut, dostrzegająca sposobności zbierania pokłosia i prosząca Noemi, by ta ją do tego zachęciła? Co przedstawia pole, na którym Rut miała zbierać pokłosie, i z czego to wynika? Co przedstawia zbieranie kłosów przez Rut za żeńcami? Czego typem jest przybycie Boaza z Betlejem, pobłogosławienie żeńcom oraz ich gorące życzenie błogosławieństw Bożych dla Boaza? Czego typem jest pytanie Boaza o tożsamość Rut i w czym jest to widoczne w antytypie? Co przedstawia odpowiedź nadzorującego żeńcy i w jaki sposób została ona podana przez onego Sługę? Jak powinno być przetłumaczone ostatnie zdanie wersetu 7 i czego typem jest pochwała nadzorcy dla Rut?

      (8) Co przedstawia zwrócenie się do Rut przez Boaza oraz jego słowa: „Słuchaj, córko moja”? Czego typem jest pouczenie Rut przez Boaza, by zbierała kłosy na jego polu i nie chodziła do innych? Co przedstawia zachęta Boaza, by Rut zwracała swe oczy na pole, na którym pracują jego służące? Czego typem jest zapewnienie Rut przez Boaza, że ostrzegł młodzieńców, by nie wyrządzali jej krzywdy? Co przedstawia udzielenie Rut przez Boaza przywileju zaspokajania pragnienia wodą wydobywaną przez młodzieńców? Gdzie zostały podane antytypy słów Boaza do Rut? Co przedstawia pokorne i pełne czci uznanie przez Rut łaskawości Boaza?

      (9) Jakiej odpowiedzi udzielił Boaz na pytanie Rut i czego jest to typem? Co przedstawia życzenie Boaza, aby Rut otrzymała Boską nagrodę za swoje uczynki? Gdzie została podana powyższa odpowiedź? Co przedstawia odpowiedź Rut oraz podanie przez nią powodu dla śmiałości do wyrażenia takiego pragnienia? Co przedstawia zaproszenie jej przez Boaza do uczestniczenia w posiłku przygotowanym dla jego pracowników? Co przedstawia przyjęcie zaproszenia przez Rut oraz zajęcie przez nią miejsca obok żniwiarzy? Co przedstawia podanie jej przez Boaza prażonego ziarna oraz jej jedzenie aż do syta? Czego typem jest jej odejście od miejsca posiłku do pracy i na co należy zwrócić uwagę w tłumaczeniu końcówki wersetu 14?

      (10) Co przedstawia polecenie przez Boaza młodzieńcom, by pozwalali jej zbierać kłosy, by jej nie zawstydzali, a nawet by celowo pozostawiali na jej drodze kłosy i nie strofowali jej? Czego typem jest zbieranie kłosów przez Rut cały dzień i wymłócenie jej zbioru? – podaj szczegóły na temat efektów jej pracowitości. Co przedstawia przyniesienie przez Rut jej zbioru do miasta oraz do Noemi? Czego typem jest zobaczenie przez Noemi tego zbioru oraz wyniesienie przez Noemi jedzenia, jakie pozostawiła ona dla Rut? – omów właściwe znaczenie końcówki wersetu 18. Co przedstawiają pytania Noemi wskazujące na zdziwienie powodzeniem Rut? Czego typem jest zauważenie przez Noemi, że Rut musiała dostąpić szczególnej łaski, a czego jej życzenie dobra temu, który tę łaskę jej okazał? Czego typem jest stwierdzenie Rut, że osobą tą był Boaz?

      (11) Co przedstawia Noemi życząca błogosławieństwa Boazowi za jego życzliwość wobec żywych i umarłych? Czego typem jest stwierdzenie Noemi, że Boaz należał do tych mających prawo wykupu? Czego typem jest Rut mówiąca Noemi, że Boaz powiedział jej, by do końca żniwa zbierała kłosy w ścisłej współpracy z jego żniwiarzami? Co przedstawia wypowiedź Noemi, by Rut nadal trwała przy służących Boaza i jakie miały być konsekwencje udania się na pole innego? Czego typem jest zastosowanie się Rut do sugestii Noemi aż do końca żniwa jęczmiennego? Co przedstawia czynienie tego przez Rut aż do końca żniwa pszenicznego? Czego dowodzą nasze rozważania drugiego rozdziału Księgi Rut?

      (12) Jaki okres obejmuje w antytypie trzeci rozdział Rut i co jest tego potwierdzeniem? Jaka była nauka Towarzystwa odnośnie zamknięcia drzwi do wysokiego powołania, a jaka jest prawda na ten temat? Do jakiego słusznego wniosku pogląd ten doprowadził przyjaciół z Towarzystwa i w jaki sposób było to wyrażane? Co to oznaczało i czego było antytypem? Czego typem jest przypomnienie Rut, że Boaz jest bliskim krewnym, który może dokonać wykupu? Czego typem jest poinformowanie Rut, że Boaz będzie w nocy przewiewał jęczmień? Co przedstawia pouczenie Rut, by się umyła, namaściła i włożyła strojne szaty? Co było powodem radowania się w tym czasie przez antytypicznego Boaza?

      (13) Czego typem jest powiedzenie Noemi do Rut, by nie dawała się poznać, dopóki Boaz nie skończy jedzenia i picia? Kiedy w typie i antytypie nadszedł właściwy czas podejścia Rut do Boaza? Czego typem jest instrukcja, by odkryła ona jego nogi i położyła się? Co przedstawia powiedzenie Noemi do Rut, że Boaz powie jej wtedy, co ma czynić? Czego typem jest obietnica Rut, że uczyni wszystko to, co powiedziała jej Noemi? Co jest potwierdzeniem prawdziwości wszystkich powyższych myśli? Czego typem jest wykonanie przez Rut danych jej poleceń i co może poświadczyć większość z nas?

      (14) Kiedy ukazały się dwa pierwsze numery Teraźniejszej Prawdy i jakie zawierały artykuły? Czego dotyczyły wszystkie te nauki i co przyniosły one Maluczkiemu Stadku, łącznie z naszym Panem? Czego typem jest położenie się Boaza na noc na skraju kopca ziarna i jakie fakty to potwierdzają? Co przedstawia niezauważone przyjście Rut, odkrycie nóg Boaza i położenie się? Co przedstawia zadrżenie Boaza? Czego typem jest obrócenie się Boaza i zauważenie Rut oraz jaki fakt to potwierdza? Czego typem jest zapytanie Rut przez Boaza o jej tożsamość i w jaki sposób zostało to uczynione w antytypie? Co przedstawia odpowiedź Rut oraz jej prośba, by Boaz rozciągnął swój płaszcz na nią?

      (15) Czego typem jest odpowiedź Boaza, chwaląca Rut za trwanie przy nim i w jaki sposób została ona podana? Co przedstawiają zachęta i obietnica Boaza, że spełni prośby Rut i gdzie zostały one podane? Czego typem jest przyznanie przez Boaza, że może on ją wykupić oraz że jest jeszcze bliższy wykupiciel? – uzasadnij. Czego typem jest polecenie Rut przez Boaza, by zaczekała na decyzję, czy bliższy krewny zechce ją uznać? – podaj stosowne fakty historyczne. Co przedstawia zobowiązanie się Boaza do wykupienia Rut, jeśli bliższy krewny ją zawiedzie i z czego ono wynika? Czego typem jest poinformowanie Rut, by leżała aż do rana?

      (16) Czego typem jest dyskretne postępowanie Rut i Boaza? Co przedstawia polecenie dane Rut przez Boaza, by wyciągnęła fartuch na przyjęcie jęczmienia i w czym się ono zawiera? Czego typem jest Boaz odmierzający sześć miar jęczmienia oraz przyniesienie ich przez nią do miasta? Co przedstawia przybycie Rut do Noemi i pytanie tej drugiej o tożsamość Rut? Czego typem jest opowiedzenie przez Rut Noemi, co powiedział do niej Boaz? Czego typem jest pokazanie przez Rut sześciu miar jęczmienia? Co przedstawia rada Noemi, by Rut spokojnie czekała na Boaza?

      (17) Jaki okres obejmuje w antytypie czwarty rozdział Rut? Kogo reprezentuje Boaz udający się do bramy i siadający w niej? Czego typem jest przybycie do bramy przez bliższego krewnego? Co przedstawia poproszenie przez Boaza, by bliższy krewny usiadł w bramie oraz spełnienie tej prośby? Dzięki czemu było to możliwe? Kogo przedstawia dziesięciu mężów spośród starszych miasta? Czego typem jest sprowadzenie przez Boaza dziesięciu starszych i poproszenie ich, by byli świadkami w sprawie ziemi Noemi oraz zajęcie przez nich miejsca? Co przedstawia powiedzenie przez Boaza krewnemu o sprzedaży przez Noemi ziemi należącej do Elimelecha?

      (18) Czego typem jest poinformowanie przez Boaza najbliższego krewnego, że postanowił zaoferować mu sposobność publicznego nabycia ziemi? Co reprezentuje oświadczenie przez Boaza najbliższemu krewnemu, by zdecydował, czy skorzysta z tego prawa i dlaczego oświadczenie to zostało skierowane właśnie do niego? Czego typem jest zapewnienie przez Boaza, że jeśli najbliższy krewny nie skorzysta ze swych praw, przejmie je Boaz? Co przedstawia odpowiedź najbliższego krewnego, że wypełni to, co do niego należy? Czego typem są słowa Boaza, że wraz z prawem Noemi najbliższy krewny będzie musiał wykupić także prawo Rut do tej ziemi i jaki ma to związek z Elizeuszem? Czego typem było stwierdzenie Boaza, że bliższy krewny musi też poślubić Rut? – podaj powody, dla których poślubienie Noemi nie wchodziło w grę.

      (19) O czym krewny dobrze wiedział i jak wyglądało to w antytypie? Czego typem jest zaproponowanie i pozwolenie przez bliższego krewnego, by Boaz skorzystał z możliwości wykupu? W jaki sposób traktowane było w Izraelu niewykupienie własności i dozwolenie na to, by ojcowizna przeszła na rzecz innego? Co jeszcze było uważane za zło w związku z małżeństwem lewiratu i co to przedstawia w antytypie? – omów w odniesieniu do poszczególnych klas. Dlaczego zawarcie małżeństwa lewiratu jest niemożliwe dla Maluczkiego Stadka? Czego się tym aktem dopuścili i co ich za to spotkało od Pana? – podaj stosowne szczegóły historyczne. Czy był to koniec antytypicznego utykania? (20) Co i dlaczego nie jest podane w przypadku Rut w związku ze zdejmowaniem buta i plunięciem krewnemu w twarz? Co możemy w związku z tym powiedzieć o przypadku najbliższego krewnego Rut? Co reprezentują wydzieliny z ust ludu Bożego? Co przedstawia plunięcie komuś w twarz, szczególnie przez lud Boży? Czego dowodzą fakty odnośnie osób dokonujących takiego opluwania? Co przedstawia zwrócenie się Boaza do starszych i ludu jako świadków, że nabył on odnośny majątek? Czego dowodem są kolejne błędy Strażnicy? Czego typem jest Boaz wzywający tych dziesięciu na świadków, że wykupił on Rut? Czego typem są słowa starszych i wszystkich obecnych przy bramie: „Jesteśmy świadkami”? Co przedstawiają dobre życzenia dla Rut i Boaza z wersetu 11? Co przedstawia życzenie z wersetu 12?

      (21) Czego typem jest pojęcie przez Boaza Rut za żonę i stanie się ojcem Obeda? Jak i dlaczego nie powinniśmy traktować połączenia się naszego Pana z antytypiczną Rut? Kogo przedstawiają kobiety gratulujące Noemi i chwalące Pana za narodzenie się dziecka? Co przedstawia ich zapowiedź, że dziecko to do starości będzie pomocą i ostoją Noemi? Czego typem jest położenie przez Noemi dziecka na łonie i piastowanie go? Czego typem jest ogłoszenie dziecka potomkiem dobrych utracjuszy koron i nazwanie go Obedem? Kiedy wypełniły się wszystkie fakty tego akapitu i czym jest następująca genealogia? Czym różnią się nasze powyższe wyjaśnienia od zastosowania tej historii do ruchu J.F.R.? O czym świadczy zrozumienie tej historii po całkowitym wypełnieniu się antytypu?

      (22) Co możemy powiedzieć na temat komentarza w Podręczniku bereańskim, nazywającego naszego Pana „symbolicznym zięciem Noemi”? Co możemy powiedzieć na temat zawartej tam myśli, że Noemi była typem Ewy? Czego komentarz ten jest dobrym przykładem? Do czego użyty jest w P 5, 153 fragment z Rut 4:1-10 i co możemy powiedzieć o takim jego zastosowaniu przez naszego Pastora?

      (23) Dlaczego Rut nie może być typem Kościoła? – omów kolejno siedem tego argumentów.

poprzednia stronanastępna strona