Epifaniczny tom 5 – rozdział 2 – str. 106
Wezwania – przesiewania – broń ku zabijaniu
swych przesiewawczych działań, natomiast stanie przez nich obok miedzianego ołtarza wskazuje, że ich dzieło ma jakiś związek (opozycyjny) z antytypicznymi ofiarami.
(13) Kto jest pokazany w mężu z kałamarzem pisarza? Tom VII i większość braci rozumie, że przedstawia on „onego Sługę”. Jesteśmy przekonani, że w znacznym stopniu jest on częścią tego symbolu; że był on ziemskim przywódcą klasy symbolizowanej przez męża z kałamarzem. Między innymi z trzech powodów nie uważamy jednak, że tylko on jest pokazany w tym mężu: (1) Jeśli sześciu mężów z bronią ku zabijaniu reprezentuje sześć klas, jest wysoce prawdopodobne, że mąż z kałamarzem reprezentuje klasę; (2) „on Sługa” sam nie naznaczył atramentem czół wszystkich wzdychających i wołających w mieście ani nie umieścił całego atramentu na czołach niektórych, np. ci, którzy nie umieli czytać, otrzymali prawdę od innych, nie od niego. Dotyczy to także niektórych niewidomych. Wielu było też zbyt uprzedzonych, by czytać artykuły prawdy, dopóki w dużym stopniu nie zostali ustnie pouczeni o prawdzie przez innych niż „on Sługa”, natomiast inni, którzy czytali jego pisma, bez pomocy drugich braci nie rozumieli w nich wielu kwestii. Fakty dowodzą zatem, że słowem pisanym, drukowanym czy mówionym nie naznaczył on atramentem czół wszystkich wzdychających i wołających w mieście. Zatem nie tylko on wydaje się być symbolizowany przez męża z kałamarzem. Chociaż dostarczył nam kałamarz (literaturę prawdy) i włożył do niego atrament (prawdę), a także naznaczył nim niezrównanie więcej czół niż ktokolwiek inny, nie naznaczył nim wszystkich czół ani nie umieścił całego atramentu na czołach tych, którzy zostali nim naznaczeni. Wszyscy współpracowaliśmy z nim w tym dziele, tak więc symbol poza nim obejmuje też innych. Nie ulega wątpliwości, że pisarzem z wyrażenia „kałamarz pisarza” jest „on Sługa”, ponieważ to on zaopatrzył nas w kałamarz, tj. napisał dla nas literaturę prawdy i włożył do niej atrament, prawdę. (3) Pieczęć Boga (Obj. 7:2, 3) reprezentuje to samo, co atrament. Anioł jest tutaj zbiorowy