Epifaniczny tom 5 – rozdział 2 – str. 112

Wezwania – przesiewania – broń ku zabijaniu

      (19) „A te rzeczy były typami nas [‘na których końce Wieków przyszły’; w. 11], abyśmy złych rzeczy nie pożądali, jak tamci pożądali” (1Kor. 10:6). Tymi słowami Apostoł Paweł pokazuje pierwsze przesiewanie w „końcach Wieków”, w typie i antytypie. Opis typu znajduje się w 4Moj. 11:4-35. Wkrótce po opuszczeniu Egiptu lud otrzymał mannę, jako pokarm od Boga (2Moj. 16:1-36). Około rok później, niebawem po wyruszeniu spod góry Synaj, lud zaczął się nudzić manną i tęsknić za pokarmami, jakie miał w Egipcie. Ich niewdzięczne szemranie nie podobało się Jehowie i Mojżeszowi. Mimo to Pan spełnił ich pragnienie, posyłając im mięso w postaci przepiórek, które przyleciały od wschodniej odnogi Morza Czerwonego, zwanej Zatoką Akaba. Razem z mięsem posłał jednak i plagę (wywołaną ich obżarstwem), która sprowadziła na nich wielkie spustoszenie i śmierć. Ich silne pragnienie egipskiego pokarmu, któremu towarzyszyło szemranie, opisane jest przez św. Pawła słowami „jak tamci pożądali”, będącymi ostrzeżeniem dla tych żyjących w „końcach Wieków”, by „złych rzeczy nie pożądali, jak tamci pożądali [w typie]”. Dzięki natchnionemu wyjaśnieniu św. Pawła rozumiemy zatem, że historia z 4Moj. 11:4-35 jest typiczna i że jej antytyp występuje w „końcach Wieków”. Fakt, że św. Paweł wymienia ten opis jako pierwszy z pięciu typów pięciu przesiewań Żniwa dowodzi, że jest ona typem pierwszego przesiewania Żniwa.

      (20) Po historyczne szczegóły na temat tego przesiewania odsyłamy czytelników do Z 1916, str. 172, 173. Tutaj pokażemy, w jaki sposób zostało to pokazane w typie w 4Moj. 11, a w jaki w symbolu – w Ezech. 9. Manna jest używana w Biblii jako typ pokarmu dla serca i umysłu – prawdy (1Kor. 10:3,4), a ponieważ Chrystus jest prawdą (Jan 14:6), jest ona typem na Niego, szczególnie jako okup (Jan 6:31-58). Tak jak Izraelitom znudziła się literalna manna i zaczęli tęsknić za pokarmami Egiptu, tak antytypicznych Izraelitów zaczęła nudzić prawda (po raz pierwszy na wiosnę 1878 roku), szczególnie ta związana z okupem,

poprzednia stronanastępna strona