Epifaniczny tom 5 – rozdział 4 – str. 201

Gedeon – typ i antytyp

Midianitami (walczący) sugeruje, że walka toczyła się głównie przeciwko błędowi.

      (23) Fakt, że przywilej wzięcia udziału w typicznych i antytypicznych walkach miał być uzyskany na drodze wyboru, jest nauczany w wersetach 2-8. Jest zdecydowanie konieczne, aby lud Pana nauczył się oraz wpoił sobie lekcję, że „nie przez potęgę, ani siłę, lecz przez Mojego ducha”. Chwała za wybawienie ludu Bożego od błędu, grzechu, samolubstwa i światowości nie powinna być przywłaszczana przez żołnierzy Pana („bo Izrael wynosiłby się”), gdyż jest to walka Pana. Bóg między innymi udzielił tej lekcji przez ograniczenie przywileju wzięcia udziału w tej walce do bardzo niewielkiej liczby w porównaniu z liczbą ich przeciwników, a także przez odrzucenie ze Swojej armii wielkiej liczby w porównaniu z liczbą tych, których zatrzymał w armii. W ten sposób nie mogło być żadnej wątpliwości, że zwycięstwo jest od Pana. Chwały Swojej Pan nie odda innemu. Z pewnością ci nieliczni, którzy wzięli udział w antytypicznej pierwszej walce Gedeona, oraz ci nieliczni, którzy obecnie biorą udział w Jego drugiej walce, nie mają żadnej rozsądnej podstawy, by uznać, iż osiągnęli zwycięstwo własną mocą („Moja ręka wybawiła mnie”). W armii Gedeona znajdowało się 32.000 mężczyzn, co stanowiło mniej niż jedną czwartą liczby ich wrogów. Podczas wojny zwycięstwo często bywa jednak osiągane przez siłę proporcjonalnie właśnie o tyle mniejszą niż wrogowie. Z tego powodu liczba musiała zostać zmniejszona, aby zapobiec przechwalaniu się Izraela. Rozumiemy, że tych 32.000 mężczyzn przedstawia wszystkich, którzy przystąpili do wstępnych działań wojennych prowadzonych przez naszego Gedeona, to jest wszystkich, którzy stanęli po stronie prawdy i sprawiedliwości. Tych 32.000 przedstawia zatem wszystkich tymczasowo usprawiedliwionych oraz wszystkich poświęconych.

      (24) Oświadczenie z wersetu 3 (“Kto bojaźliwy i lękliwy”) jest typem zaproszenia do poświęcenia, w związku z którym udzielone jest wezwanie do obliczenia kosztów, a ci, którym brakuje wiary poświęcającej (bojaźliwym i lękliwym brakuje

poprzednia stronanastępna strona