Epifaniczny tom 5 – rozdział 6 – str. 409
Misje naszego Pana w Paruzji i Epifanii
różnicy między obydwoma pytaniami wersetu 2 i uważają, że oznaczają one to samo. Nie zauważają też różnicy między pracą przedstawioną w ogniu odlewacza i ługu, mydle foluszników. Zgodnie z powyższym opisem my dostrzegamy jednak cztery różne i odrębne działania: (1) oddzielenie w Paruzji tych, którzy utracili Ducha świętego, od tych, którzy go zachowali; (2) oddzielenie w Epifanii Wielkiej Kompanii od Maluczkiego Stadka; (3) usuwanie przez Pana błędu z prawdy w umysłach tych, którzy są Jego; oraz (4) oczyszczanie przez Niego cech ich serca z wad i grzechu. Rozróżnienia te z pewnością są jasne i wyraźne, sprawiając, że te cztery części misji drugiego adwentu naszego Pana wobec tych, którzy są Jego, wyraźnie różnią się od siebie.
(15) Piąta praca drugiego adwentu naszego Pana wobec tych, którzy są Jego, wyrażona jest w pierwszym zdaniu wersetu 3: „Usiądzie, aby wytapiać i czyścić srebro [w angielskim: Usiądzie jako rafinator i oczyściciel srebra – przypis tł.]”. W zdaniu tym nie chodzi oczywiście o literalne srebro, ponieważ żadna ze służb drugiego adwentu naszego Pana nie ma nic wspólnego z wytapianiem i oczyszczaniem literalnego srebra. Słowo srebro jest tutaj najwyraźniej użyte w swym zwyczajowym symbolicznym znaczeniu jako określenie prawdy. Nie powinniśmy też rozumieć, że słowo przetłumaczone jako rafinator znaczy to samo, co słowo przetłumaczone jako oczyściciel. Słowa rafinować oraz oczyszczać w odniesieniu do pracy złotnika ze srebrem z reguły są synonimami. Związek myślowy powiązany tutaj z działalnością drugiego adwentu naszego Pana wobec prawdy nie pozwala jednak na taki wniosek w tym przypadku. Słowo przetłumaczone jako rafinator niewątpliwie jest oddane tutaj poprawnie, lecz z uwagi na kontekst tłumaczenie słowa oczyściciel nie jest prawidłowe. Rzeczownik metaher, przetłumaczony tutaj jako oczyściciel, co jest jednym z jego znaczeń, posiada także inne znaczenie: ulepszacz, polerowacz. To drugie znaczenie niewątpliwie jest tym, jakie powinno być tutaj użyte, ponieważ nasz Pan czyni wobec prawdy obydwie te rzeczy. Jeśli temu konkretnemu słowu nie nadamy tego znaczenia,