Epifaniczny tom 5 – rozdział 7 – str. 475
Dwa domy – zbudowane i wypróbowane
zastosowanie tutaj: aby bowiem wznosić wspomnianą tutaj budowlę, trzeba rozumieć nauki Pana, przynajmniej w stopniu wystarczającym do budowania. Budowla, o której tutaj mowa, nie może być oczywiście literalna, ponieważ ani każdy, ani nawet większość tych, którzy rozumieją słowa Chrystusa z kazania na górze, nie wznoszą literalnej budowli. Musi więc to być budowla symboliczna. W 1 Kor. 3:9-15 z jednego punktu widzenia ten dom jest przedstawiony jako Kościół, a z innego – jako struktura wiary i charakteru, budowana na Chrystusie. Proces budowania oznacza zatem rozwijanie struktury wiary i charakteru nowych stworzeń, co oznacza budowanie Kościoła.
(3) Co przedstawia opoka, na której budują poświęceni? Odpowiadamy: Chrystusa, ponieważ św. Paweł w 1 Kor. 3:11 zapewnia nas, że jest On fundamentem, na którym budują poświęceni. Co więc przedstawia piasek? Odpowiadamy: Chrystusa, ponieważ według tego samego wersetu jest On jedynym fundamentem, na którym budują wszyscy poświęceni, bez względu na to, czy zachowują, czy też tracą korony (1 Kor. 3:11-15). Na pierwszy rzut oka stwierdzenie, że Chrystus jest także piaskiem wydaje się odpychające. Jest to jednak wynikiem fałszywej myśli kojarzonej z symboliczną opoką, w przeciwieństwie do której piaskowi trzeba nadać złe znaczenie, niepasujące do Chrystusa. Fałszywą myślą łączoną ze znaczeniem słowa opoka w tym wersecie jest siła charakteru. Gdyby taka myśl była prawdziwa, przez kontrast sugerowałaby ona oczywiście słabość charakteru jako pokazaną w piasku, co – odniesione do naszego Pana – jest odpychające dla uświęconego umysłu. Ponieważ jednak 1 Kor. 3:11 dowodzi, że zarówno opoka, jak i piasek przedstawiają Chrystusa, żadne z tych słów nie sugeruje w tym wersecie niczego o Jego charakterze. Gdy zrozumiemy, że opoka i piasek nie przedstawiają żadnej Jego cechy, lecz