Epifaniczny tom 8 – rozdział 1 – str. 14

Izraelici Wieku Ewangelii

Episkopalne Południe, Metodyści Wesleya itp. itd. Powodem, dla którego w ten sposób rozumiemy to wyrażenie, jest to, że równoległe wyrażenie odnoszące się do Lewitów (4Moj. 3:15,20 itd.) dotyczy różnych podziałów w każdej z trzech grup Lewitów, których antytypy w postaci Wielkiej Kompanii są obecnie zupełnie oczywiste jako podziały wśród jej różnych grup.

      (10) W dwunastu pokoleniach jako zdolnych do wojny liczono tylko tych od dwudziestego roku życia. Jest to ilustracją tego, że w każdej denominacji chrześcijaństwa Pan uznaje za pełnych członków różnych denominacji tylko tych, którzy są dostatecznie dojrzali w wiedzy i charakterze, by bronić swych własnych sekciarskich doktryn i atakować doktryny przeciwne. Mężczyźni nie reprezentują w antytypie samych mężczyzn, lecz mężczyzn i kobiety, którzy są dostatecznie dojrzali, by walczyć w interesie swych denominacji.

      (11) Publiczne zebranie i liczenie całego zgromadzenia przez Mojżesza, Aarona itp. (4Moj. 1:18) reprezentuje, jak Chrystus, Kościół oraz wodzowie denominacji przez cały Wiek Ewangelii opisują itd. różne denominacje, oraz ich poszczególne sekty w publiczny sposób w całym chrześcijaństwie, zwracając uwagę wszystkich wyznawców chrześcijaństwa, szczególnie wiernych, oraz tak kierując warunkami, by każdy zajął swe denominacyjne i sekciarskie stanowisko („podawali swoje pochodzenie”). Najpierw stało się tak wśród grekokatolików (antytypiczny Ruben; 4Moj. 1:20, 21), na początku Wieku Ewangelii, a następnie objęło rzymsko-katolików (antytypicznego Symeona; 4Moj. 1:22, 23). Później wymienieni są episkopalianie (antytypiczny Gad) – nie w celu pokazania kolejności chronologicznej, lecz związku duchowego w doktrynie, organizacji i praktyce z greko i rzymsko-katolikami. Podobnie jest w pozostałych denominacjach, których typami są pozostałe pokolenia: w kolejności prezentacji ich typów w pozostałej części tego rozdziału podana jest nie tyle chronologiczna kolejność ich powstawania, co kolejność ich znaczenia i związku

poprzednia stronanastępna strona