Epifaniczny tom 8 – rozdział 1 – str. 9
Izraelici Wieku Ewangelii
w typie i antytypie, w chronologicznej kolejności ich urodzenia, dla rozjaśnienia zarówno typu, jak i antytypu:
- Ruben – Kościół grekokatolicki;
- Symeon – Kościół rzymskokatolicki;
- Lewi – Kościół luterański;
- Juda – Kościół kalwiński;
- Dan – Kościół baptystów;
- Naftali – Kościół unitarian-uniwersalistów;
- Gad – Kościół episkopalny;
- Aszer – Kościół metodystyczny;
- Issachar – Kościół Chrześcijan;
- Zebulon – Kościół adwentystów;
- Józef – oczyszczona Świątynia, Maluczkie Stadko;
- Beniamin – Wielka Kompania;
- Dina – Kościół zwolenników Towarzystwa
(3) Z tego punktu widzenia historia związków Jakuba z jego żonami, dziećmi oraz Labanem podaje historię pewnych aspektów nominalnego i prawdziwego Kościoła Wieku Ewangelii.
(4) Chociaż spojrzenie na 13 pokoleń w 4Moj. 1; 2 jest w dużym stopniu związane z powyższym, jest ono nieco odmienne. Jest tak częściowo dlatego, że pokolenie Lewiego jest traktowane z całkowicie innego punktu widzenia; częściowo dlatego, że Efraim i Manasses nie byli ani spłodzeni przez Jakuba, ani urodzeni przez żadną z jego żon; a częściowo dlatego, że Dina w ogóle nie pojawia się w obrazie 4Moj. By zrozumieć wydarzenia z 4Moj., musimy pamiętać, że zgodnie z odniesieniami św. Pawła do tej księgi z 1Kor. 10:1-14 i Żyd. 3:1-4:3, podaje nam ona podwójny obraz, co jest również pokazane (1) w dwukrotnym wymienieniu, wyliczeniu i porządku pokoleń i ich hetmanów (4Moj. (a) 1:2-46; (b) 2:3-34); (2) w dwukrotnym oddzieleniu Lewitów od Izraelitów (4Moj. (a) 1:47-53; (b) 3:6-13); oraz (3) w dwukrotnym wymienieniu służby trzech grup Lewitów (4 Moj. (a)3:25,26,31,36,37; (b) 4:4-15,24-28,31-33).