Epifaniczny tom 8 – rozdział 10 – str. 667

Trąby i marsze Wieku Ewangelii

Jeśli chodzi o nominalny lud Boży, te działania w postaci gromadzenia ich przed Panem miały też na celu pociąganie tych z nich, którzy się nadawali, do pokuty i wiary w celu uzyskania usprawiedliwienia; wobec tak pociągniętych podejmowano następnie wysiłki, aby doprowadzić ich do poświęcenia. Różne cele towarzyszyły prywatnym zgromadzeniom antytypicznych książąt. Niemal zawsze dochodziło do nich przez rozmowę, czytanie literatury i korespondencję, a szczególnie przez te dwa pierwsze wymienione sposoby. Jednym z tych celów było pociągnięcie do prawdy podatnych na nią, co w niektórych przypadkach okazywało się skuteczne. Innym celem było pouczenie – udzielenie im pomocy w dochodzeniu do stosunkowo jaśniejszych poglądów, które oni z kolei mogliby przekazywać innym. Na przykład przed rokiem 1874 niemal wszyscy książęta z utracjuszy koron wierzyli w powrót Chrystusa po Tysiącleciu. W czasie żęcia spora ich część stała się jednak premillenarystami. Jednak prawie nikt z nich nie przyjmował myśli, że Tysiąclecie ma przynieść korzyści niewybranym zmarłym. Szansa dla niewybranych zmarłych wydawała się im być „niebezpieczną doktryną”. Ich rodzaj millenaryzmu jest jednak lepszy od postmillenaryzmu, ponieważ wielu ludziom pomogli umiłować wtóre przyjście, choć ci wcześniej się go obawiali. Pewnej liczbie z pośród nich pomogli także w dojściu do prawdy na temat Tysiąclecia. Trzecim celem takiego prywatnego zgromadzania do Pana niewątpliwie było przygotowanie takich utracjuszy koron na otworzenie oczu po zniszczeniu ich cielesnych umysłów. Ostatnim tego celem bez wątpienia było ostrzeżenie tych z nich, którzy w coraz większym stopniu stawali się wrogami prawdy, przed niebezpieczeństwem towarzyszącym takiemu postępowaniu. Niektórzy z nich z pewnością przyjęli to ostrzeżenie, natomiast inni – nie chcieli go przyjąć, z fatalnymi tego skutkami dla samych siebie.

      (9) Jak można zauważyć, wersety 5-7 wskazują, że były dwa rodzaje trąbienia. Jeden z nich podany jest w przeczeniu

poprzednia stronanastępna strona