Epifaniczny tom 8 – rozdział 10 – str. 690
Trąby i marsze Wieku Ewangelii
objawia się sprawiedliwość Boga w usprawiedliwieniu wierzącego grzesznika (Rzym. 3:20-26). Manasses przedstawia Kościół kongregacjonalny, którego szafarska doktryna jest następująca: wszyscy chrześcijanie jako bracia są równi przed Boską sprawiedliwością i dlatego mają równe prawa w rządzeniu się zboru. Także i tutaj tkwi idea sprawiedliwości – nie tylko wobec Boga, lecz także człowieka, wyrażona w złotej regule (Mat. 22:35-40). Beniamin jest typem sekt fanatycznych, które miały swój początek w ruchu kwakrów; wszystkie one za swą szafarską doktrynę mają następującą myśl: prawdziwa religia to najwyższa miłość do Boga oraz miłość do bliźniego jak do samego siebie (Mat. 22:35-40). Także i ona skupia się na sprawiedliwości. Widzimy więc, że centralną myślą szafarskich doktryn antytypicznego Obozu po antytypicznej wschodniej stronie Przybytku jest sprawiedliwość. Dan jest typem Kościoła baptystów, którego szafarska doktryna brzmi następująco: tylko prawdziwie usprawiedliwieni i poświęceni są prawdziwym ludem Bożym. Istotą poświęcenia jest jednak miłość (Kol. 3:14; 1Kor. 13:1-3; 1Tym. 1:5). Aszer przedstawia Kościół metodystów, którego szafarska doktryna jest następująca: Boska miłość jest ideałem Boga dla Jego ludu (1Jana 3:16; 4:7, 12, 16, 21; 5:2, 3). Naftali przedstawia Kościół unitarian-uniwersalistów, którego szafarska doktryna jest następująca: jest tylko jeden Bóg, którego najwyższym przymiotem jest miłość (Jan 17:3; 1Kor. 8:6; 1Tym. 2:5; 1Jana 4:7, 8, 10, 11, 16, 17). Widzimy więc, że w obozie antytypicznego Dana trzy szafarskie doktryny jego trzech kolejnych denominacji za swą centralną myśl mają ideę miłości. Nasza analiza dowodzi więc, że chronologiczna kolejność wyruszania czterech antytypicznych obozów nie jest pokazana przez chronologiczną kolejność wyruszania odpowiednich obozów typicznych. Dowodzi ona raczej, że w kolejności wyruszania w podróż przez antytypiczne obozy pokazana jest kolejność logiczna, pojęciowa, w ich związku z czterema wielkimi przymiotami Boga. Nasze rozważania potwierdzają jednak, że w ramach każdego obozu antytypiczne trzy pokolenia