Epifaniczny tom 8 – rozdział 10 – str. 734
Trąby i marsze Wieku Ewangelii
urzeczywistnienie (Rzym. 11:25-36). Epizod z Chobabem jest kolejnym potwierdzeniem, że właściwie zrozumieliśmy antytyp podróży Izraela spod Synaju do Paran.
(61) Antytyp wersetu 4moj 10:33 przytoczyliśmy powyżej, podając dowody, że podróż spod Synaju do Paran reprezentuje podróż prawdziwego i nominalnego duchowego Izraela Boga podczas Wieku Ewangelii. To oraz inne odniesienia do tego fragmentu w tym rozdziale wniosły do jego wyjaśnienia wystarczająco dużo, by jasnym uczynić jego antytyp. Dlatego nie będziemy powtarzali tutaj tych wyjaśnień. Te same uwagi dotyczą wersetu 34, którego słowa, że to obłok, a nie słup ognia, był nad nimi w dniu, w którym opuścili obóz pod Synajem, dowodzi, że podróż ta nie rozpoczęła się między Żniwami, gdy była noc, lecz w jednym ze Żniw, które są dniami w odróżnieniu od nocy między nimi oraz nocy Epifanii, po dniu Paruzji. Czas ich wyruszenia podczas dnia, połączony z faktami podanymi w całym tym rozdziale dowodzi, że w antytypie miało to miejsce w czasie Żydowskiego Żniwa. Modlitwy Mojżesza, zapisane w wersetach 35, 36, zgadzają się z myślą, że postęp w łasce, znajomości oraz służbie w chrześcijańskim życiu jest pokazany w marszu (gdy arka posuwała się do przodu), a obozowanie jest typem znoszenia prób, cierpień i prześladowań chrześcijańskiego życia (gdy się zatrzymywała). Jak zauważyliśmy, postęp w znajomości, łasce i służbie dokonuje się głównie w czasie sporów. To właśnie z tego powodu nasz Pan, jako antytypiczny Mojżesz, modli się za nami, gdy walczymy z błędem, grzechem, samolubstwem i światowością jako naszymi wrogami, którzy jako tacy są także wrogami naszego Ojca. Jezus modli się także o porażkę wrogów Boga i ludu Bożego: „Powstań [do walki przeciwko wrogom Twoim i Twojego ludu], Panie, a niech się rozproszą [zostaną całkowicie pokonani] twoi wrogowie [grzech, błąd, samolubstwo i światowość, z ich wodzami – szatanem, światem i ciałem]. I niech uciekną przed tobą ci, którzy cię nienawidzą”. W antytypie Jezus zanosi tę modlitwę w formie wstawiania się