Epifaniczny tom 8 – rozdział 10 – str. 736-749
poprzednia strona – następna strona
Trąby i marsze Wieku Ewangelii
PYTANIA
(1) Jakie są podobieństwa i różnice między słupem obłoku i ognia a dwiema trąbami z 4 Moj. 10? Jakie jest w symbolach biblijnych znaczenie trąby i trąbienia i z czego wynika fakt, że te dwie trąby są typiczne? W jaki sposób znaczenie trąby i trąbienia na niej potwierdza trąba z 2 Moj. 19? W jaki sposób czyni to brzmienie trąby jubileuszowej z 3 Moj. 25? W jaki sposób pokazują to trąby użyte podczas okrążania Jerycha i jakie inne trąby ogłaszają to samo poselstwo? W jaki sposób jest to pokazane w Gedeonie? Jakie inne wersety podają tę samą myśl? – omów kolejno.
(2) Kto miał wykonać te trąby i jakie jest tego znaczenie? Za pośrednictwem kogo Mojżesz wykonał te trąby? Kogo typem są Besaleel i Oholiab oraz ich pomocnicy? Co przedstawia wykonanie tych trąb ze srebra i w całości z jednego kawałka? Jakie są dwa najważniejsze poselstwa ogłaszane w czasie Wieku Ewangelii i w jaki inny sposób można je określić?
(3) Czego streszczeniem jest zbawienie na poziomie ludzkim i co, ogólnie mówiąc, ono obejmuje? Co zawiera się w tym poselstwie, na co ono wskazuje i co oznacza? – omów kolejno. Co można powiedzieć o tych rzeczach w odniesieniu do nauk Starego Testamentu?
(4) Czego streszczeniem jest wysokie powołanie i w czym jest ono podobne do zbawienia na poziomie ludzkim? Co ono oznacza, na czym się skupia i w jaki sposób objawia? – omów kolejno. Przez jakie etapy przechodzi ono u nowego stworzenia? Co wysokie powołanie obejmuje? – omów kolejno. Czego rzeczy te są podsumowaniem?
(5) Jakie myśli znajdujemy też w Starym i Nowym Testamencie? – omów kolejno na przykładzie Królestwa, drugiego adwentu i zmartwychwstania. Jakie typy i proroctwa Starego Testamentu należą do Pieśni Baranka i jaki jest tego powód? Jakie elementy dotyczące zbawienia na poziomie ludzkim można również znaleźć w Nowym Testamencie? Dlaczego stwierdziliśmy, że – ogólnie mówiąc – Stary Testament jest Pieśnią Mojżesza, a Nowy Testament – Pieśnią Baranka? Czym z punktu widzenia przekazywanych treści różnią się z jednej strony Stary i Nowy Testament, a z drugiej – te dwie trąby? Jaki mimo to jest związek tych dwóch poselstw i w jaki sposób wskazuje na to typ?
(6) Jakie było dwojakie zastosowanie trąb? Czemu służyło w typie zwoływanie zgromadzenia i w jaki sposób zwoływane było zgromadzenie, a w jaki książęta? Kogo typem jest zgromadzenie, a kogo reprezentują książęta? Jaka jest w antytypie różnica między trąbieniem w obydwie trąby, a trąbieniem w jedną z nich, i czym można to uzasadnić?
(7) W jaki sposób było to widoczne w czasie Paruzji? – podaj przykłady. Kogo obejmuje termin „książęta nad tysiącami” i czego typem było prywatne spotykanie się przez nich z Mojżeszem? Dlaczego stan przywódcy nominalnego ludu Bożego wymagał trąbienia tylko w jedna trąbę?
(8) Co zawierało w sobie zgromadzanie nominalnego ludu Bożego i co to oznaczało? W jakich innych okresach takie zwoływanie ogólnych zgromadzeń miało i ma miejsce i jakie przybiera formy? Co te działania miały też na celu w przypadku nominalnego ludu Bożego? W jaki sposób dochodziło do prywatnych zgromadzeń antytypicznych książąt i jaki był jeden z celów? Na czym polegał cel edukacyjny? – omów na przykładzie poglądu odnośnie powrotu Chrystusa i Tysiąclecia. Jaki był trzeci cel takiego prywatnego zgromadzania do Pana? Jaki był ostatni z tych celów?
(9) Jakie były rodzaje trąbienia? Co reprezentuje trąbienie na alarm? Jakie hebrajskie słowa wskazują na trąbienie na alarm i zwykłe trąbienie? W jakich wersetach występują te słowa, wskazujące na dwa różne rodzaje trąbienia? – omów kolejno. Jakie fakty potwierdzają także, że trąbienie na alarm reprezentuje ogłaszanie kontrowersyjnego poselstwa?
(10) Podaj kolejno kilka potwierdzających to ilustracji. W jaki sposób jest pokazane w typie otwieranie się prawdy wśród kontrowersji – co jest antytypiczną chwałą Pana? Podaj kolejno stosowne przykłady z rozwijania się prawdy epifanicznej. Jakie jest doświadczenie ludu Bożego przez cały Wiek odnośnie potrzeby większej ilości światła?
(11) Co zatem miało na celu trąbienie na alarm? Dla kogo sygnałem miał być pierwszy alarm, czego ten alarm jest typem i co reprezentuje maszerowanie przez odnośne obozy? Dla kogo sygnałem miał być drugi alarm, czego ten alarm jest typem i co reprezentuje maszerowanie przez odnośne obozy? Skąd możemy być pewni, że trąbiono na alarm po raz trzeci i czwarty? Dla kogo sygnałem miał być trzeci alarm, czego ten alarm jest typem i co reprezentuje maszerowanie przez odnośne obozy? Dla kogo sygnałem miał być czwarty alarm, czego ten alarm jest typem i co reprezentuje maszerowanie przez odnośne obozy? Co przedstawia postęp dokonywany przez dwanaście pokoleń i czego typem są w. 5 i 6?
(12) Co pokazuje w. 7 i o jakim trąbieniu mówi? W jaki sposób i dlaczego prawda powinna być przedstawiana niewojowniczemu nominalnemu ludowi Bożemu? Kiedy powinniśmy sięgać po dyskusje jako metodę głoszenia prawdy? – podaj przykłady. Co zatem pokazują w. 5 i 6 w kontraście do w. 7?
(13) Co pokazuje w. 8, kogo reprezentują tutaj synowie Aarona i przez kogo zawsze było rozpoczynane trąbienie? Na czym pod tym względem polegała wyjątkowość kościoła efeskiego? Kto rozpoczynał trąbienie w każdym innym okresie Kościoła? W jakiej kolejności następowało trąbienie w pięciu kościołach między Żniwami i jakie poselstwo było wtedy ogłaszane?
(14) Jaka była rola Johna Wessela w ogłaszaniu poselstwa reformacji w okresie Filadelfii i kto kontynuował to trąbienie bezpośrednio po nim? Jaki kolejny członek gwiezdny kontynuował to trąbienie i kto się do niego po nim dołączył? Kto był kolejnym członkiem tej gwiazdy, co trąbił i kto się do niego przyłączył? Czego dotyczyły ich rozmowy z wodzami z utracjuszy koron? Czym różniły się ich wystąpienia przed ogółem opinii publicznej? Jaki kolejny członek gwiezdny Filadelfii brał udział w tym trąbieniu i kto się do niego przyłączył? Co było przedmiotem ich trąbienia, zarówno w odniesieniu do ludzi, jak i wodzów z utracjuszy koron? Co oznaczają słowa: „będzie to wam za ustawę na Wiek w waszych pokoleniach”?
(15) Czego dotyczy w. 9 oraz jaką wojnę prowadzi chrześcijanin i kim są jego wrogowie? W jaki sposób wrogowie ci gnębią nowe stworzenie? W jaki sposób Kanaan obrazuje pole walki chrześcijanina? Jakie armie biorą udział w tych duchowych zmaganiach i przez kogo są one dowodzone? O co chodzi w tym boju i od czego zależy jego rezultat?
(16) Jaką gwarancją było dla Izraela trąbienie na alarm? – podaj przykład z typicznych walk Izraela. Jakie jest antytypiczne znaczenie tej bitwy? Czego ilustracją mogą także być stosowne działania naszego Pastora? – omów kolejno w odniesieniu do grzechu, samolubstwa i światowości.
(17) Jaką obietnicę znajdujemy w lepszym tłumaczeniu w. 9? – uzasadnij. Dlaczego obietnica ta może być bezpiecznie złożona i w odniesieniu do czego Bóg udziela wiernym zwycięstwa? W jaki sposób potwierdzają to walki Paruzji i Epifanii? Kiedy Pan udziela zwycięstwa, a kiedy dozwala na porażki? – podaj stosowne przykłady braci z Maluczkiego Stadka. W jaki sposób zasada ta tłumaczy tracenie kron przez niektóre nowe stworzenia i od czego zależy ich ostateczne zwycięstwo? W jakiej innej klasie występują te same zasady? Do czego prowadzi samowolne lekceważenie alarmów antytypicznej trąby?
(18) Co zauważamy na podstawie dotychczasowych rozważań dwóch antytypicznych trąb? Do czego wzajemnie się zachęcamy, śpiewając pieśń 24? Przy jakich innych okazjach używano trąb? – kolejno omów każdą z nich, podając stosowne szczegóły. Co reprezentują ofiary całopalne, a co spokojne? W jaki sposób w Wieku Ewangelii składana jest ofiara całopalna?
(19) Czego typem jest sabat? Co reprezentuje Pascha 14 Nisan? Co reprezentuje siedem dni święta Paschy? Co na Wiek Ewangelii reprezentuje Pięćdziesiątnica? Co na Wiek Ewangelii reprezentuje nów księżyca siódmego miesiąca? Co na Wiek Ewangelii reprezentuje dzień pojednania, a czego nie reprezentuje? Co reprezentuje święto namiotów? Co na Wiek Ewangelii reprezentuje dwanaście nowiów księżyca oraz ich świętowanie? Co na Wiek Ewangelii wydają się reprezentować dni radości?
(20) Co więc reprezentują te święta, nowie księżyca i dni radości? Jaki mają one związek ze składaniem przez Jezusa Jego ofiary całopalnej oraz naszych ofiar spokojnych? Czego typem jest trąbienie w trąby przy okazji tych dwóch rodzajów ofiar? Co i w związku z czym antytypiczni Kapłani ogłaszają w dniu antytypicznego sabatu? Co i w związku z czym Kapłani powinni głosić w dniu antytypicznej Paschy? Co i w związku z czym powinno być głoszone przez Kapłanów w dniu antytypicznej Pięćdziesiątnicy?
(21) Co i w związku z czym powinno być głoszone w dniu antytypicznego corocznego siódmego nowiu księżyca? Co i w związku z czym Kapłani powinni głosić w antytypicznym dniu pojednania? Co i w związku z czym Kapłani powinni głosić w czasie antytypicznego święta Namiotów? Co i w związku z czym Kapłani powinni głosić w czasie antytypicznych dwunastu nowiów księżyca? Co i w związku z czym powinno być głoszone w każdym czasie radości? Co pokazuje czynienie tych rzeczy zawsze w związku z tymi dwoma antytypicznymi ofiarami? Krótko mówiąc, o czym uczy w. 10 i jaka płynie z tego lekcja?
(22) Co jest opisane w w. 11-36, a co w w. 2,5-9? Co można powiedzieć o w. 11-28 i 4 Moj. 7:10-88 – w czym można to zauważyć? Czego zrozumienie jest niezbędne do zrozumienia antytypów w. 11-36? Czego przykładem jest to, na co zwróciliśmy uwagę we wzajemnych relacjach tych trzech grup wersetów? Co na temat sposobu podawania prawdy przez Biblię i lud Pana mówi Iz. 28:10-13?
(23) Jaką datę podaje w. 11 i jak to się ma do obchodzenia pierwszego święta Paschy na pustyni? Czego wydaje się dowodzić porównanie w. 11 z 4 Moj. 9:11? – uzasadnij. Jakie wydają się być tego dwa znaczenia i dlaczego to pierwsze prawdopodobnie jest niewłaściwe? Co reprezentuje wyrażenie „pustynia Synaj” z w. 12 i jaki ma to związek z typiczną i antytypiczną Arką? Przy jakich innych okazjach kapłani nosili arkę? Czego typem jest niesienie arki przez kapłanów? – uzasadnij.
(24) Czego typem są trzy dni podróżowania, opisane w w. 11-36, i na jakich dwóch faktach opieramy ten wniosek? W jaki sposób podróż Wieku Ewangelii obejmuje trzy tysiącletnie dni i co ten chronologiczny zarys pozwala nam uczynić? Innymi słowy, czego typem jest pierwsza trzydniowa podróż? W odniesieniu do ilu typów z 4 Moj. jest to prawdą i co podają niektóre z nich? – podaj stosowne przykłady. Co wskazuje na czas rozpoczęcia się tej podróży? – wskaż na dwie rzeczy. Co wyraźnie stwierdzają w. 11 i 34 w odniesieniu do typu i jakie ma to znaczenie dla antytypu? Jakie dwa fakty dowodzą, że koniec tego marszu zostanie osiągnięty pod koniec Wieku Ewangelii?
(25) Co podaje w. 12? – podaj szczegóły na temat tej podróży. Jak rozumiemy okres tych trzech dni i dlaczego nie ma żadnej wzmianki o zatrzymywaniu się na noc? Co znaczy słowo Synaj i czego jest to opisem? Co znaczy słowo Paran i co to reprezentuje? Co oznacza zatrzymanie się obłoku w Paran? Na co wskazują słowa z w. 13, że synowie Izraela wyruszyli w podróż zgodnie z rozkazem Pana? Czego typem jest rozpoczęcie tej podróży i jak to się wiąże z aprobatą Pana dla tych działań? Jak i dlaczego Ps. 45:10 mówi o dwunastu denominacjach i dlaczego są one nazywane córkami królewskimi? Czego typem jest wyrażenie „przez Mojżesza”?
(26) Jakie wyjaśnienie jest niezbędne dla właściwego zrozumienia w. 14-28? – podaj szczegóły. Jaka jest różnica między chronologiczną kolejnością rozpoczynania podróży przez cztery obozy i przez pokolenia w ramach każdego obozu? Kiedy powstali unitarianie-uniwersaliści w relacji do metodyzmu i z jakiego punktu widzenia pokazani są w typie? Jaka kolejność jest zatem podana w chronologicznej kolejności maszerowania czterech typicznych obozów? – pokaż to kolejno na przykładzie obozów Judy, Rubena, Efraima i Dana.
(27) Czego zrozumienie będzie łatwiejsze po uświadomieniu sobie, co przedstawiały sztandary tych czterech obozów? Uzasadnij to na przykładzie kolejnych antytypicznych pokoleń: Judy, Issachara, Zebulona. Co jest centralną myślą szafarskich doktryn antytypicznego Obozu po wschodniej stronie Przybytku? Uzasadnij to w odniesieniu do antytypicznych pokoleń po południowej stronie Przybytku: Rubena, Symeona, Gada. Jaka jest centralna myśl szafarskich doktryn tego antytypicznego Obozu?
(28) Uzasadnij to na przykładzie kolejnych trzech antytypicznych pokoleń: Efraima, Manassesa, Beniamina. Jaka jest centralna myśl szafarskich doktryn antytypicznego Obozu po wschodniej stronie Przybytku? Uzasadnij to w odniesieniu do ostatnich trzech antytypicznych pokoleń: Dana, Aszera, Naftaliego. Jaka jest centralna myśl szafarskich doktryn antytypicznych pokoleń w obozie Dana? Czego więc dowodzi nasza analiza w odniesieniu do kolejności wyruszania odpowiednich obozów typicznych jako takich oraz pokoleń w ramach każdego obozu? Co w związku z tym można powiedzieć o czasie wyruszenia w antytypie kompletnego Naftaliego?
(29) Czyj sztandar wyruszył jako pierwszy i czego jest to typem? Czemu służą te trzy doktryny i w jakiej kolejności to czynią? Powtórz pierwszą z tych doktryn i uzasadnij jej kolejność logiczną i chronologiczną. Na co i z jakiego powodu będziemy wskazywać, wyjaśniając podróżowanie pokoleń? Od jakiego typicznego i antytypicznego pokolenia zaczynamy, kogo jest ono typem i pod jakimi nazwami kościół ten jest znany? Kto i kiedy zaczął trąbić na srebrnej trąbie i jakie poselstwo ogłaszał? Do czego szybko doprowadziło to ogłaszanie i jaki był tego wynik?
(30) Co rozpoczęło się wkrótce potem i pod czyim kierunkiem – gdzie można znaleźć stosowne szczegóły? Do czego doprowadziła działalność wodzów z utracjuszy koron i kiedy rozpoczął się antytyp podróżowania przez dzieci Judy? Czego typem jest podróżowanie Judy pod wodzą Nachszona? Przed jakimi atakami bronili oni swej doktryny o Wieczerzy Pańskiej? Co w ten sposób czynili i czego dobrze do tego używali? Na czym polegało naprawiające używanie przez nich tej doktryny? Na czym polegało konstruktywne używanie przez nich tej doktryny? Czego typem jest ich podróżowanie? – podsumuj i podkreśl. Czym różni się w antytypie wyruszenie w drogę przez uzbrojonych mężów Judy od wyruszenia w drogę przez pozostałych członków tego pokolenia? Co, ogólnie mówiąc, wszyscy oni obrazują w swym podróżowaniu i czego przez to bronili?
(31) Kto był drugim pokoleniem obozu Judy i kto był jego przywódcą? Jaki członek Maluczkiego Stadka rozpoczął odnośny ruch – kiedy i w jaki sposób to uczynił? Kto i kiedy rozpoczął podobny ruch i jaki jest właściwy związek tych dwóch braci? – (weź pod uwagę przypis tłumacza). Kto się wkrótce do nich przyłączył i jaki był tego wynik? Jacy utracjusze koron uczestniczyli w zamienianiu tego ruchu w sektę – jaki był tego wynik i gdzie można znaleźć stosowne szczegóły? Co było sygnałem do rozpoczęcia marszu przez to pokolenie i kto stanowił jego straż przednią? Od czego wodzowie ci rozpoczęli swój marsz i kto się wkrótce do nich przyłączył? Co reprezentuje rozpoczęcie podróżowania przez pozostałych członków typicznego Issachara? Czego w tym celu używali i jakie były efekty ich działalności?
(32) Jakie było trzecie pokolenie w obozie Judy, kto był jego księciem i kogo jest ono typem? Jak doszło do powstania tego ruchu? – podaj szczegóły. Co i w jaki sposób doktryna ta podkreślała? Na czym polegało związane z tą doktryną trąbienie na alarm i nie na alarm? Kto towarzyszył Millerowi w ogłaszaniu tego poselstwa i jakie były tego efekty? Kto niebawem się z nimi stowarzyszył i kiedy rozpoczęło się zamienianie tego ruchu w sektę – gdzie można znaleźć stosowne szczegóły? W jaki sposób w antytypie wyruszyła przednia straż Zebulona? W jaki sposób w podróż tę wyruszyli pozostali członkowie antytypicznego Zebulona? Jakie były efekty ich działalności?
(33) Gdzie według w. 17 podróżowali Gerszonici i Merarici i czy było to przypadkowe? Jakie trzy fakty należy wziąć pod uwagę, by to zrozumieć? – omów kolejno. Co jest antytypem niesienia przez Gerszonitów Libnitów i Szimeitów ich części przybytku i co przez to reprezentowali? Co w związku z charakterem swej służby musieli robić Libnici i jak to się wiąże z miejscem ich podróżowania? Co w związku z charakterem swej służby czynili Szimeici i jak to się wiąże z miejscem ich podróżowania?
(34) Kim byli antytypiczni Merarici i na czym polegała ich służba? Jak należy rozumieć pomoc świadczoną przez antytypicznych Meraritów wobec Gerszonitów i Kehatytów? Co z tego wynika dla miejsca, w którym podróżowali typiczni Gerszonici i Merarici? Czego typem wydaje się być rozbieranie przez Gerszonitów należących do nich części przybytku? – omów kolejno Libnitów i Szimeitów oraz dwie grupy Meraritów. Co przedstawia niesienie przybytku przez te dwie grupy Lewitów? Czego typem są kolejne etapy podróżowania Gerszonitów i Meraritów? – omów kolejno.
(35) Co wprowadza w. 18 i co już na ten temat pokazaliśmy? Co na podstawie 4 Moj. 2:2 możemy powiedzieć o sztandarach obozów i poszczególnych pokoleń, co one symbolizowały i w jaki inny sposób jest to jeszcze pokazane? Co one przedstawiały i w jaki inny sposób jest to jeszcze pokazane? Kogo typem był Ruben i jaka była szafarska doktryna pokazanego w nim kościoła?
(36) Kto rozpoczął odnośny ruch Maluczkiego Stadka i czego on dotyczył? Co podaje Polikarp na temat spotkania Jana z Ceryntem? Co św. Jan omawia w swych literackich dziełach i jakie prezentuje tam myśli? Dlaczego Jan nie miał specjalnego pomocnika? Kto kontynuował głoszenie tego poselstwa po śmierci Jana i kto go w tym wspierał? Kto podejmował to samo poselstwo i jakie były tego efekty? Kto i przy pomocy czego wypaczył naukę o osobie Chrystusa w Jego trzech stanach, a jakie nauki zostały przez nich oszczędzone? Jacy wodzowie z utracjuszy koron zaczęli składać swe ofiary i do czego ich działania doprowadziły? Od czego rozpoczęło się podróżowanie antytypicznego Rubena w jego księciu i w jaki sposób do tej podróży przyłączyli się pozostali członkowie tego pokolenia? Co w ten sposób prowadzili, za kim maszerowali i czego bronili?
(37) O jakim pokoleniu mówi w. 19? – podaj stosowne szczegóły. Kogo typem jest pokolenie Symeona i co poprzedzało wyruszenie przez to pokolenie w podróż? Który z członków Maluczkiego Stadka zaczął ogłaszać ten alarm i co było tego powodem? W jaki sposób zwalczał doktrynę gnostycyzmu? Dlaczego używane przez niego argumenty były prawdą wtedy, a nie byłyby nią obecnie? Jaką prawdę w formie alarmu przedstawił Ireneusz? Kto stanowił jego pomocników w tym trąbieniu? – podaj szczegóły. Którzy członkowie z utracjuszy koron wypaczyli ten ruch w sektę? – wymień wszystkie osoby biorące w tym udział. W jaki sposób swój marsz rozpoczął antytypiczny Szelumiel oraz pozostali członkowie tego pokolenia? Jaki błąd popełnił ten cały sekciarski konglomerat i gdzie można znaleźć na ten temat szczegóły? Co w ten sposób czynił antytypiczny Symeon?
(38) Jakie było trzecie pokolenie w obozie Rubena? – podaj stosowne szczegóły. Kogo typem jest Gad, a kogo Eliasaf? Kto, kiedy i jaką nauką rozpoczął ten ruch? – scharakteryzuj biblijność tej zasady. Kto pomagał w tym ruchu Cranmerowi i jaki był udział niektórych członków Maluczkiego Stadka w zamienianiu tego ruchu w sektę? Kto kierował początkami prawdziwego zamieniania tego ruchu w sektę i kto im w tym pomagał? Jaki jest antytyp rozpoczęcia marszu przez Eliasafa i pozostałych członków tego pokolenia? Co przedstawia postęp pokolenia Gada w tej podróży? Co w ten sposób głosili i czego bronili? Czego powyższe rozważania dowodzą?
(39) O czym należy pamiętać, kontynuując badanie 4 Moj. 10:11-36? Kto prowadził ten marsz i jaka była logiczna kolejność przyłączania się do niego pozostałych jego uczestników? Od czego w każdym przypadku rozpoczynał się marsz i jaka była chronologiczna kolejność przystępowania do niego przez członków każdego antytypicznego pokolenia – co w związku z tym możemy powiedzieć o marszu z 4 Moj. 10:11-36? W którym momencie tego marszu znajdujemy się obecnie w antytypie i w jakiej kolejności będzie on kończony przez wszystkich jego uczestników? Co do tego obrazu wnosi fakt istnienia miniatury Wieku Ewangelii i dlaczego należy o tym pamiętać?
(40) Co opisuje w. 21 i jak można scharakteryzować marsz tej grupy Lewitów? Jakie fakty pozwolą lepiej zrozumieć nieprzypadkowość tego usytuowania? – omów cztery tego powody, kolejno związane z (a) służbą Kehatytów, (b) stawianiem przybytku i dziedzińca, (c) przywódczą rolą w odniesieniu do orszaku oraz (d) związkami Kehatytów z Izraelitami.
(41) Co można powiedzieć o usytuowaniu antytypicznych Kehatytów i co było ich zadaniem? Jakie materiały i dla kogo zapewniają antytypiczni Kehatyci i komu w ten sposób pomagają? Co zatem przedstawia umieszczenie typicznych Kehatytów w środku obozu? O jakiej działalności antytypicznych Kehatytów mówi marsz opisany w w. 21? Czego typem jest praca Gerszonitów nad przybytkiem? Co przedstawia praca Meraritów nad przybytkiem? – wskaż dwa tego aspekty.
(42) Na przykładzie greckiego Testamentu Griesbacha wyjaśnij, w jaki sposób wcześniej publikowane materiały pomagały późniejszym antytypicznym Kehatytom? – omów aż do Liczbowanego greckiego Testamentu Panina. Jaką zasadę widzimy w następujących po sobie autorach opracowań krytycznych i w jakich innych rodzajach działalności Kehatytów jest to widoczne? Według jakiej zasady posuwała się do przodu prawda kapłańska i działalność Kehatytów? Dlaczego typiczni Merarici wznosili swe części przybytku przed przybyciem Kehatytów?
(43) W jaki sposób logiczne usytuowanie antytypicznych Kehatytów było korzystne dla Kapłanów? W jaki sposób antytypiczni Kehatyci służyli wodzom z utracjuszy koron i jak byli oni traktowani do roku 1917? Jaki charakter miały pomoce udzielane przez antytypicznych Kehatytów Izraelitom? – podaj stosowne przykłady. Z jakiego innego powodu Bóg zaplanował centralne usytuowanie typicznych Kehatytów i czemu służyły ich dzieła? Podaj jeszcze jeden powód umieszczenia Kehatytów w dokładnym centrum maszerującego orszaku.
(44) Na jakie dowody jesteśmy teraz przygotowani i co jest potwierdzeniem porządku logicznego? Jaka była kolejność w czasie marszu każdej denominacji? Jak podzieleni byliby kapłani, gdyby typiczny marsz miał wskazywać na powyższą kolejność? Dlaczego zostało to pominięte w typie? – podaj pięć tego powodów. Na co wskazuje fakt maszerowania przez kapłanów przed orszakiem i czego ten obraz nie podaje? Czym jest w antytypie trąbienie na alarm i czego ono dowodzi?
(45) W jakiej kolejności swoją pracę wykonują Lewici związani z antytypicznymi pokoleniami? – omów kolejno. Co nie było celem tego typu w odniesieniu do kapłanów i Lewitów? Co było celem udziału Lewitów w tym typie? Dlaczego w typie tym pominięte są związki kapłanów i Lewitów z odpowiednimi dla nich pokoleniami antytypicznymi? – omów kolejno. Jaki jest w wyniku tego związek Lewitów z maszerowaniem i do której kolejności bardziej skłania się ten obraz jako całość? – uzasadnij.
(46) Na co zwraca uwagę w. 22 i jaki Boski przymiot ten obóz przedstawia? Kto jest antytypicznym pokoleniem Efraima i od czego rozpoczął się jego marsz? Jakie cztery podstawowe prawdy głosili wszyscy przywódcy reformacji? Którzy członkowie gwiezdni trąbili na alarm, poprzedzający podróż tego kościoła, i w jaki sposób ogłaszali te cztery poselstwa? Na którą z tych doktryn główny nacisk kładł Luter? – podaj tego powody. Dlaczego Rzym uważa Lutra za największego i najbardziej szkodliwego z heretyków? Dlaczego Luter tak bardzo umiłował tę doktrynę i gdzie można znaleźć jego najlepszą jej prezentację?
(47) Jakie były konsekwencje ogłoszenia przez niego tej doktryny w 95 tezach? Co można powiedzieć o Lutrze jako osobowości? Jaki był jego związek z Filipem Melanchtonem? – scharakteryzuj obydwie postacie. Jakie dwie grupy osób niebawem się wokół nich zgromadziły? Kiedy rozpoczęło się wypaczanie ruchu Lutra w sektę i jaki był w tym udział Lutra i Melanchtona? Co rozpoczęło ofiarowanie antytypicznych naczyń i kto wkrótce przyłączył się do tego marszu? Jakie trzy etapy możemy wyróżnić w podróży pokolenia Efraima? Czego broniły te działania Kapłanów, utracjuszy koron i członków Kościoła luterańskiego?
(48) Jakie pokolenie maszerowało jako następne w typie i kogo ono przedstawia? Jaka jest jego szafarska doktryna i jaki był powód powstania kongregacjonalnej formy rządu w Kościele? Na co ta szafarska doktryna kładła nacisk i jaki miało to związek z sytuacją w Kościele Anglii? Kto i dlaczego wystąpił przeciwko episkopalnej formie rządów w Kościele? Jaki był jego pogląd na relacje między klerem a laikatem? Jakie miało to konsekwencje dla Browne’a i jak wyglądał jego powrót na łono Kościoła Anglii? Czego więc dotyczyło jego trąbienie na alarm?
(49) Kto był jego towarzyszem i pomocnikiem i jaką pełnił funkcję w zborze, w którym Browne służył jako pastor? Dlaczego wraz ze swą kongregacją udali się do Holandii i co wkrótce potem uczynił Browne? W jaki sposób ci dwaj Kapłani trąbili na swych srebrnych trąbach, kto się niebawem do nich przyłączył i jakie były tego rezultaty? Jaki był antytyp ofiarowania czaszy, misy i łyżki przez antytypicznego Gamliela? Kogo przyciągnęło ofiarowanie przez nich tych naczyń i na czym polegało ich maszerowanie? Przez jakie trzy etapy przebiega podróżowanie tego pokolenia? Czym było czynienie przez nich tych rzeczy i gdzie można znaleźć szczegóły na ten temat?
(50) Do czego obecnie przechodzimy? – podaj szczegóły typu. Kogo typem jest to pokolenie i jaka jest jego szafarska doktryna? Czym jest ta doktryna i dlaczego w takiej czy innej formie zawsze występuje wśród denominacji po zachodniej stronie Przybytku? Co wspólnego miało powstanie ruchu Browne’a z powstaniem sekt fanatycznych? Jaki brat z Maluczkiego Stadka był wodzem tego ruchu i od kogo powinniśmy go wyraźnie odróżnić? Gdzie George Fox próbował zaspokoić swój głód prawdziwej religii i jak go ostatecznie zaspokoił? W jaki sposób zaczął trąbić na alarm?
(51) Kto był szczególnym pomocnikiem Foxa i jakie dzieła literackie oni stworzyli? Jaki był wkład każdego z nich w propagowanie tego ruchu? Jak doszło do przejścia tego ruchu do angielskich kolonii na Karaibach i w Ameryce? Jacy wodzowie z utracjuszy koron uczestniczyli w wypaczaniu tego ruchu w sektę? Jak wypełnił się antytyp wyruszenia w marsz przez Abidana? Jaką rolę odegrali w tym gromadzący się wokół wodzów z utracjuszy koron sekciarscy członkowie? W jaki sposób duch ich szafarskiej doktryny widoczny był w ich życiu? Przez jakie trzy etapy przechodzi to pokolenie w drodze do Paran? Jaką uwagę podajemy przy okazji sekt fanatycznych?
(52) Co wprowadza w. 25? – podaj szczegóły typu. Jaka jest wspólna myśl dla wszystkich antytypicznych pokoleń po północnej stronie Przybytku i jakie są to pokolenia? Dlaczego antytypiczne trzy denominacje w nich pokazane są w duchu najbliższe Maluczkiemu Stadku i którego etapu ich podróżowania szczególnie to dotyczy? Który członek gwiezdny dał początek szafarskiej doktrynie baptystów? Jak wykonał swoje dzieło i co mu w tym pomogło? W co był stale zaangażowany i co rozpoczął?
(53) Kto był szczególnym pomocnikiem Hubmaiera i jaki był jego wkład w to dzieło? Co zmusiło Hubmaiera do opuszczenia Szwajcarii? Kto zgromadził się wokół tych dwóch przywódców i czego szczególnie dotyczyło ich trąbienie? Czego szatanowi udało się dokonać w tym ruchu? Kto był głównym przedstawicielem wodzów z utracjuszy koron i co rozpoczął swą ofiarą? W jakim sensie szafarska doktryna baptystów jest wyrazem Boskiej miłości? Czyje towarzystwo zyskali wodzowie z utracjuszy koron po rozpoczęciu antytypicznych ofiar i czego było to antytypem? Przez jakie trzy etapy przebiega podróż pokolenia Dana w drodze do Paran? Czego obroną i głoszeniem było takie ich postępowanie? Jak wypełnił się typ cierpień doznawanych przez Rachel oraz dzieci jej służącej?
(54) O czyim podróżowaniu traktuje w. 26? – podaj szczegóły typu. Kogo typem jest pokolenie Aszera i jakie jest znaczenie faktu, że był on drugim synem służącej Lei? Gdzie w typie został umieszczony ten kościół wokół przybytku i o czym należy przy tej okazji pamiętać? Jaka jest szafarska doktryna metodystów? Jak doktrynę tę czasami nazywali sami metodyści, a jak ich przeciwnicy – czym było to spowodowane? Kto był członkiem Maluczkiego Stadka pobudzonym przez Boga do ogłaszania alarmu tą doktryną i dlaczego on to uczynił? Na co kładł nacisk w poszukiwaniu religii serca i życia i do czego doprowadziły jego metody prowadzenia ludzi do takiego życia? Jakie były rezultaty działalności Wesleya i w jaki sposób je osiągnął? Dlaczego spory na rzecz jego szafarskiej doktryny nie zaszkodziły jego duchowi dobroci?
(55) Kto wkrótce przyłączył się do tego trąbienia na alarm i co możemy powiedzieć o tych braciach? Jaką działalnością Charles wsławił się najbardziej? Kto bardzo szybko się do nich przyłączył i co można o nich powiedzieć? Kto niebawem zaczął się wśród nich pojawiać i jaką zaczął składać ofiarę? Kto gromadził się wokół wodzów z utracjuszy koron i co osoby te czyniły? Przez jakie trzy etapy przechodzi podróż tego antytypicznego pokolenia w drodze do Paran?
(56) Do czego doprowadza nas w. 27? – podaj szczegóły typu. Kto jest antytypem tego pokolenia i jaka jest jego szafarska doktryna? Co ten kościół początkowo posiadał w znacznej ilości i czym można to wytłumaczyć? Co musimy jednak ze smutkiem powiedzieć na temat ich obecnych wierzeń? Który brat z Maluczkiego Stadka ogłaszał alarm na temat tej doktryny? – podaj kilka informacji na jego temat. Dlaczego najczęściej zatrzymywał swe poglądy dla siebie? Jak należy rozumieć słowa z Zach. 5:6? Dlaczego opuścił świtę cesarza i udał się do Francji i jak się tam zachowywał? Kiedy rozpoczął listowną polemikę z Kalwinem, jak ona przebiegała i do czego ostatecznie doprowadziła? W czym Serwet był bardzo silny i co w ten sposób czynił?
(57) W czym relacja między Socynem a Serwetem była podobna do relacji między dwoma innymi parami członków Maluczkiego Stadka? Jak wyglądało ogłaszanie alarmu przez Socyna i jakie były tego powody? Czym charakteryzował się ten kapłański ruch? Kto jako pierwszy z wodzów z utracjuszy koron brał udział w zamienianiu tego ruchu w sektę i kim byli kolejni członkowie z tego grona – co ofiarowali i co w ten sposób rozpoczęli? Kto się do nich przyłączał, do czego przystępował i co przedstawiał? Przez jakie trzy etapy przebiega podróżowanie tego pokolenia aż do dotarcia do Paran?
(58) Jaki epizod podany jest w w. 29-32 i jak można udowodnić, że miał on miejsce właśnie wtedy? Czego epizod ten jest typem? Kim był Chobab i skąd bierze się zamieszanie w przekładzie A.V. polegające na nazwaniu go teściem Mojżesza? Kogo dotyczą imiona Jetro, Raguel oraz Reuel? Na co wskazuje Sędz. 1:16 oraz 4:11? Co w tym obrazie przedstawia proszenie Chobaba przez Mojżesza, by towarzyszył Izraelowi? Z jakiego punktu widzenia Izrael może być szwagrem naszego Pana, a nasz Pan – Oblubieńcem córki Jehowy? W jaki sposób Nowy Testament potwierdza, że w czasie pobytu w ciele nasz Pan zabiegał o nawrócenie Izraela? W jaki sposób szczegóły tych zabiegów są pokazane w słowach w. 29? – omów kolejno.
(59) Czego typem jest odmowa Chobaba przyjęcia zaproszenia Mojżesza i jak została ona podana? – omów kolejno dwie tego formy. W jaki sposób szczegółowo opisuje to św. Paweł w Liście do Rzymian? Czego typem są słowa Chobaba, że odejdzie do własnej ziemi i swej rodziny? Czego dowodzą fakty z Żydowskiego Żniwa oraz Wieku Ewangelii i jaki inny typ to pokazuje?
(60) Co Pan i Jego rzecznicy czynili, by Izrael nie poszedł tak niekorzystną drogą i w jakich wersetach jest to pokazane? Co przypominają nam słowa „proszę, nie opuszczaj nas”? Co przedstawia w w. 31 zaproponowanie Chobabowi funkcji kompetentnego przewodnika? Na co wskazują słowa „wiesz, gdzie moglibyśmy obozować na pustyni”? Co przedstawiają słowa „możesz być dla nas przewodnikiem”? Jakiemu celowi służył ten komplement? Co w w. 32 wskazuje na wzmocnienie tej prośby i czego jest to typem? Dlaczego Jezus i Jego rzecznicy z gorącą miłością powtarzali tę ofertę? Czego typem jest dołączenie do tej oferty obietnicy udzielenia Chobabowi wszystkiego, czego Bóg udzieli Izraelowi? Jaka była reakcja Chobaba na te wszystkie oferty i zachęty i w jaki sposób przyjął to Mojżesz? – podaj tego antytyp. Za co możemy być jednak wdzięczni Bogu?
(61) Dlaczego nie będziemy powtarzali tutaj wyjaśnień antytypu w. 33? Co o czasie wyruszenia spod Synaju mówi w. 34? Z jaką myślą zgadzają się modlitwy Mojżesza, zapisane w w. 35 i 36? Co i z jakiego powodu czyni Jezus w trakcie naszej walki z błędem, grzechem, samolubstwem i światowością? O jakiej Jego modlitwie traktuje w. 35? – omów znaczenie tego wersetu. W jakiej formie Jezus zanosi tę modlitwę w antytypie? Na czym polega agresywna i defensywna część chrześcijańskiego boju i w której z nich dokonuje się nowy postęp? Jakie jest antytypiczne znaczenie modlitwy z w. 36 i co to będzie oznaczało? Jakie fragmenty 4 Mojżeszowej dotychczas rozważyliśmy z punktu widzenia jej rozdziałów i tematów? Co pokazują dotychczas rozważone typy w odniesieniu do Izraela cielesnego i duchowego? Za co dziękujemy Bogu i o co Go prosimy?