Epifaniczny tom 8 – rozdział 2 – str. 72

Lewici Wieku Ewangelii

5 słupów w świątnicy wydaje się przedstawiać 5 ksiąg napisanych przez pięciu mniej ważnych pisarzy Nowego Testamentu – świętych Mateusza, Marka, Łukasza, Jakuba i Judę. Rozumiemy więc, że tymi 5 księgami są trzy Ewangelie, napisane przez świętych Mateusza, Marka i Łukasza, oraz dwa Listy, napisane przez św. Jakuba i św. Judę. 4 słupy w świątnicy najświętszej rozumiemy jako typ 4 ksiąg napisanych przez Pana Jezusa, św. Pawła, św. Piotra i św. Jana. Tymi 4 księgami wydają się być: Objawienie, napisane przez naszego Pana, List do Żydów, napisany przez św. Pawła, oraz 1 List Piotra i Ewangelia Jana [w TP ‘28, str. 75, szpalta 2 u góry podano błędnie 1Jana, a powinno być Ewangelia Jana – przypis tłum.], napisane kolejno przez św. Piotra i św. Jana. Ta czwórka stanowi ważniej szych pisarzy Nowego Testamentu. Różne znaczenie tych dwóch grup pisarzy Nowego Testamentu pokazane jest przez przedstawienie ksiąg pięciu mniej ważnych pisarzy w 5 słupach świątnicy, a ksiąg czterech ważniejszych pisarzy – w 4 słupach świątnicy najświętszej. Ponadto, tematyka tych pierwszych 5 ksiąg, dotycząca śmierci ludzkiej woli – antytypicznej pierwszej Zasłony – w logiczny sposób umieszcza je przy wejściu do antytypicznej Świątnicy. Księgi te szczególnie traktują bowiem o poświęceniu i pobudzają do niego tych, którzy znajdują się na antytypicznym Dziedzińcu. Tematyka pozostałych 4 ksiąg, dotycząca śmierci ludzkiego ciała – antytypicznej drugiej Zasłony – w logiczny sposób umieszcza je przy wejściu do antytypicznej Świątnicy Najświętszej, ponieważ księgi te szczególnie traktują o wierności w ofierze aż do śmierci i pobudzają do niej tych, którzy znajdują się w antytypicznej Świątnicy. Niektórzy mogą zaprotestować mówiąc, że to św. Jan, nie Jezus, napisał Objawienie. Na to odpowiadamy, że nie można nazwać autorem danej księgi sekretarza, którego jej autor używa do spisania tego, co dyktuje i podaje w obrazach. Św. Jan, działając jako sekretarz naszego Pana, napisał Księgę Objawienia pod Jego dyktando i przy użyciu Jego symboli,

poprzednia stronanastępna strona