Epifaniczny tom 8 – rozdział 5 – str. 228
Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.
jest stosowne dla nich w antytypie, ponieważ urzędowe dzieło Chrystusa czyni Go światłością świata (Jana 1:9; 9:5), a służący tej doktrynie z konieczności szerzą światło. Mając doktrynę urzędowego dzieła Chrystusa jako swą szafarską naukę (Chrystus jest pod tym względem koncentracją Boskiej mądrości), Kościół grekokatolicki jest właściwie pokazany jako jedna z trzech denominacji (pozostałymi dwoma są Kościoły rzymskokatolicki i anglikański) reprezentujących mądrość Boga, pokazaną w typie przez Rubena, Symeona i Gada, których obóz leżał na południe od przybytku. Wodzowie z utracjuszy koron Kościoła grekokatolickiego w mniejszym lub większym stopniu wypaczyli jednak doktrynę urzędowego dzieła naszego Pana przez swą doktrynę na temat trójcy oraz Chrystusa jako rzekomego Boga-człowieka. Te wypaczenia dotyczą relacji Jego urzędowego dzieła do Ojca przed, w czasie i po Jego dniach pobytu w ciele. Orygenes, jeden z najzdolniejszych ojców Kościoła, profesor teologii w Aleksandrii (Egipt), około roku 240 wprowadził pierwsze wielkie zafałszowanie, głosząc odwieczność Logosa, wciąż utrzymując jednak pogląd o Jego podległości Ojcu. Dionizy z Rzymu około roku 262 wprowadził pojęcie konsubstancjacji i równości z Ojcem. Atanazy z Aleksandrii około roku 320 stał się ich orędownikiem przeciwko Ariuszowi, który zwalczał te błędy od roku 318. Pomimo tego antytypiczny Elisur ofiarował swą misę, czaszę i łyżkę.
(4) Antytypiczny Elisur służył doktryną o urzędzie Chrystusa przed, w czasie i po Jego dniach w ciele, jako środkiem do naprawiania niesprawiedliwości – ofiarował antytypiczną misę. Używał jej do ganienia i naprawiania nieposłuszeństwa wykazując, jak Jezus, sprawując Swój twórczy urząd Logosa, wystrzegał się nieposłuszeństwa i w ten sposób ustrzegł się przed lekceważeniem twórczych planów Ojca, w wyniku czego nie dopuścił do tego, by szkodzić ich realizacji. Wykorzystywali Jego działalność jako Logosa w objawianiu Słowa i towarzyszących temu zarządzeń pisarzom Starego Testamentu, by