Epifaniczny tom 8 – rozdział 5 –  str. 283-296

poprzednia stronanastępna strona

Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.

PYTANIA

      (1) Co dotychczas omówiliśmy w 4 Moj. 7? – podaj krótkie streszczenie. Do czego przechodzi teraz 4 Moj. 7? Podaj imiona księcia tego pokolenia i jego ojca oraz ich znaczenie. Kogo reprezentuje pokolenie Rubena oraz Jakub spładzający Rubena? W co i przez kogo ruch ten został wypaczony? Jak początkowo nazywała się ta denominacja i kogo obejmowała? Dlaczego nazwa ta uległa zmianie? Jakie dwa wielkie błędy rozwinął i propagował Kościół grekokatolicki? Czym te błędy nie mogą być? Jaki więc przykład mamy w Kościele grekokatolickim? W jaki sposób to samo zjawisko widoczne jest w Kościele prezbiteriańskim, Chrześcijan i adwentystów?

      (2) Jaką doktrynę Bóg powierzył w szafarstwo Kościołowi grekokatolickiemu? Kto był członkiem Maluczkiego Stadka, który dał impuls ruchowi skupiającemu się na urzędzie Chrystusa? Kiedy powstały jego pisma – które z nich i w jaki sposób kładą nacisk na (a) przedludzki urząd Chrystusa, (b) Jego urząd jako człowieka, (c) Jego po-ludzki urząd? Jakich pięć szczególnych błędów wymagało od Jana takich nauk? Wymień i opisz dwóch pomocników Jana w tym dziele.

      (3) Dlaczego nie ofiarowano kielicha jako typu dzieła antytypicznego Elisura i kogo to jeszcze dotyczy? W jaki sposób imię Elisur wskazuje na wodzów z utracjuszy koron Kościoła grekokatolickiego? Czym jest nasz Pan w tym urzędzie i czego jest On główną częścią? W jaki sposób imię ojca Elisura jest stosowne dla wodzów z utracjuszy koron Kościoła grekokatolickiego? Jaki Boski przymiot reprezentował obóz leżący na południe od przybytku i czego fakt ten jest typem? Co i w jaki sposób uczynili wodzowie z utracjuszy koron Kościoła grekokatolickiego? Kto i w jaki sposób był autorem pierwszego wielkiego błędu na temat Logosa? Kto i w jaki sposób był autorem pozostałych dwóch błędów na temat Logosa – kto je zwalczał? Co pomimo tego ofiarował antytypiczny Elisur?

      (4) W jaki sposób antytypiczny Elisur służył doktryną o przedludzkim, ludzkim i poludzkim urzędzie Chrystusa i czego było to antytypem? W jaki sposób ganił i naprawiał nią nieposłuszeństwo i herezję? W jaki sposób używał Jego karnacji do naprawiania chwytających władzę i dążących do samowywyższenia? Jak naprawiali uleganie pokusom? Jak naprawiali tych, którzy dogadzali samemu sobie? Jak czynili grzech odrażającym? Jak naprawiali tych, którzy dążyli do wyniesienia inaczej niż przez wierność Bogu? Jak naprawiali nieokazywanie skruchy? Jak naprawiali tych, którzy gardzili obecną służbą Chrystusa? Jak naprawiali błąd, grzech, samolubstwo i światowość?

      (5) Czym okazały się te nauki, gdzie i dlaczego? W czym pomocne było takie głoszenie w różnych sferach starożytnego pogaństwa? Co w ten sposób czynił antytypiczny Elisur?

      (6) Co jeszcze ofiarował i jakie jest tego znaczenie? Co czynił szatan wobec urzędu naszego Pana? W co antytypiczny Elisur niekiedy popadał i jakie były tego efekty? Co mimo to czynił? Kiedy miał miejsce pierwszy zdecydowany atak i na czym on polegał? Do czego doprowadził ich ten błąd w wyniku ataków antytypicznego Elisura? Kiedy miał miejsce kolejny atak, jak do niego doszło i jakie nauki były głoszone? Jakimi wersetami został on obalony przez antytypicznego Elisura?

      (7) Kiedy doszło do następnego ataku i co cechowało modalizm? W jaki sposób antytypiczny Elisur to obalał? – przedstaw kolejno różne używane przez niego argumenty.

      (8) Skąd pochodził kolejny atak na urząd naszego Pana? – opisz ten pogląd. W jaki sposób został obalony? Jakich trzech głównych propagatorów miał ten pogląd – co dobrego można powiedzieć o dwóch z nich i kto obalił każdego z nich?

      (9) Przytocz opis Pawła z Samosaty podany przez naszego Pastora w P 2, roz. II. Jaki był jego pogląd na urząd naszego Pana i do czyjego był podobny? W jaki sposób traktował on wersety dotyczące Logosa – jaki był jego pogląd i skutki tego poglądu dla urzędu Logosa? Jakimi talentami cechował się Paweł i do czego ich używał? Opisz spór prowadzony z nim przez antytypicznego Elisura oraz jego rezultat.

      (10) Co spotykało urząd Chrystusa przed i po reformacji i w jaki sposób antytypiczny Elisur sobie z tym radził? Jak jego argumenty są traktowane przez członków innych denominacji? Podaj przykład takiego użycia jego argumentów. Co antytypiczny Elisur wciąż czyni i czego jest to antytypem?

      (11) Co jeszcze on ofiarował i jakie jest tego znaczenie? Jakie wyciągali oni lekcje z postawy Chrystusa przed Jego karnacją?

      (12) Jakich lekcji wychowujących w sprawiedliwości dostarczyła im postawa Jezusa w czasie Jego pobytu na ziemi?

      (13) Jakie nauki antytypiczny Elisur czerpał z Jego służby, od kiedy przestał On być człowiekiem?

      (14) Co cechuje doktrynę powierzoną Kościołowi grekokatolickiemu jako jego szafarstwo? Jaki jest związek między Boską mądrością a urzędem Chrystusa i jak wiąże się to z miejscem Kościoła grekokatolickiego wokół antytypicznego Przybytku? Czym nieświadomie był Elisur, wypełniając typ 4 Moj. 7:30-35?

      (15) Kto jest następnym księciem, którego ofiary będziemy rozważać? Jaki ruch Maluczkiego Stadka on wypaczył? Kto był inicjatorem tego ruchu? – podaj główne informacje o jego życiu.

      (16) Co znaczy greckie słowo eirenaios i jak cechowało ono Ireneusza? Kim był on w odniesieniu do gwiazdy kościoła smyrneńskiego i jacy byli jego poprzednicy? Jaką pełnił rolę między Kościołem wschodnim i zachodnim i na czym ona polegała? Co było głównym dziełem Ireneusza? Czego połączeniem był gnostycyzm? Jaka była jego główna praca literacka i czego w niej dowodził? Co wtedy podał? Jak mówił o Kościele?

      (17) Co musimy dostrzec, by zrozumieć ruch, jaki rozpoczął? Z kogo składa się prawdziwy Kościół? – przede wszystkim i drugorzędnie. Jak prawdziwy Kościół jest nazywany w tych dwóch częściach i dlaczego? W jakim jeszcze znaczeniu używane jest słowo kościół i kogo to znaczenie obejmuje? Mówiąc o Kościele, czego Ireneusz nie ma na myśli, a co ma? Dlaczego mówił o kościele nominalnym jako o Kościele? Jak należy traktować opowiadanie się przez niego tylko za jednym Kościołem? Czemu dało to początek?

      (18) Czego dowodzą doświadczenie i obserwacja w odniesieniu do Kościoła i dlaczego określenie takie jest konieczne? Jak potwierdza to przypowieść o pszenicy i kąkolu? Jakie mamy tego dowody w Listach? Jak prawda ta jest pokazana w siedmiu kościołach z Obj. 1-3? Jaki typiczny fakt to potwierdza?

      (19) Co Bóg zawsze czynił do roku 1878? Przez kogo i dla kogo zawsze podawał prawdę na czasie? Czym ona się stawała po jej udzieleniu i jakie dwie rzeczy to oznaczało? O czym nie powinniśmy zapominać? Jaki błąd jest często popełniany w rozumieniu terminów kościół nominalny i Kościół prawdziwy?. Jaka jest wzajemna między nimi relacja i z kogo składa się kościół nominalny? Co pozwalają nam zrozumieć te myśli odnośnie do działalności Ireneusza?

      (20) Jaki był to ruch i z jakiego powodu został powołany? Kto przede wszystkim zadał gnostycyzmowi śmiertelny cios i czym okazały się jego argumenty? W jaki inny sposób używał on tej prawdy? Jakie przekonanie jego działalność pogłębiła w Kościele? Któremu kościołowi Pan powierzył odnośną prawdę jako jego szafarstwo i jaka jest różnica między tym kościołem a papiestwem? W czym kościół ten żałośnie zbłądził i co fałszywie twierdzi o sobie? Jaką prawdę pomimo tego zachował?

      (21) Czyim szafarstwem jest ta konkretna prawda i dlaczego? Dlaczego w takim razie kościół nominalny posiada ten urząd? Jaką naukę w rzeczywistości posiada Kościół rzymskokatolicki i jak to się wiąże z ukrytą tajemnicą? Przez co jest odpowiednio pokazany Kościół rzymskokatolicki i pod jakim sztandarem? Pokaż związek między Kościołem grekokatolickim a katolickim z punktu widzenia tego antytypicznego sztandaru – jak związek ten jest pokazany?

      (22) Jak duża jest liczba wodzów z utracjuszy koron Kościoła rzymskokatolickiego i dlaczego? W kim byli pokazani? Jacy dwaj ojcowie Kościoła mieli szczególny wpływ na zamienienie w sektę ruchu Ireneusza? Jaki szczególny błąd rozwinęli? Co później papiestwo uczyniło z ich doktryną i jak pomimo tego ich traktuje? Co uczynili oni jako część antytypicznego Szelumiela? Jakie błędy włączyli w szafarską prawdę? Podaj główne fakty z życia Cypriana. Jaki jest jego związek z doktryną episkopalną oraz biskupem Rzymu? Za kogo jest uważany w Kościele rzymskokatolickim?

      (23) Podaj główne fakty z życia Augustyna. Jakie były jego zdolności intelektualne? Jakie trzy spory między innymi prowadził? W którym sporze był najbardziej skuteczny jako część antytypicznego Szelumiela? – podaj stosowne fakty.

      (24) Co i dlaczego pomoże nam lepiej zrozumieć ofiary antytypicznego Szelumiela? W czym te trzy schizmy były podobne, a co dodatkowo łączyło schizmy Felicissimusa i Nowacjana? Opisz prześladowania prowadzone przez Decjusza i postawę słabych chrześcijan. Jak wyglądał wybór biskupa Rzymu po śmierci Fabiana? Jaki powstał wtedy problem związany ze słabymi chrześcijanami? Jakie stanowiska zajmowali w tej sprawie Korneliusz i Nowacjan i do czego to doprowadziło? W jaki sposób został w ten spór wciągnięty Cyprian? Jak problem ten wyglądał w Kartaginie? Czyją stronę wziął Cyprian i dlaczego? Do czego skłoniło to Cypriana – jaką prawdę podkreślał, a jaki dołączył do tego błąd? Czego częścią była działalność Cypriana pomimo tych błędów?

      (25) Kiedy i z jakiego powodu rozpoczęła się schizma Donata? Jakie dwa rozwiązania podawano? Jaką rolę odegrał w tym sporze Konstantyn i jakie podjęto decyzje? Jak rozwijała się ta schizma po objęciu przywództwa przez Donata i jakie kroki podejmowano przeciwko donatystom? Jaką rolę odegrał w tym Augustyn i jaki był tego efekt?

      (26) Jaki błąd wyznawała każda ze stron? Jakiej mieszaniny prawdy i błędu bronił Augustyn? Jakie błędy głosili donatyści? Który pogląd był bliższy prawdy – czym różniły się one w podchodzeniu do ludzkich słabości? Jaki był koniec donatyzmu? Gdzie spory te zostały przepowiedziane i przez kogo Pan udzielił Swej odpowiedzi?

      (27) Czy antytypiczny Szelumiel miał inne okazje do ofiarowania swej misy, czaszy i łyżki – jak potraktujemy te przypadki? Dlaczego podaliśmy streszczenie sporu związanego ze schizmami Nowacjana i Donata? Dlaczego wodzowie z utracjuszy koron Kościoła rzymskokatolickiego są trafnie nazwani antytypicznym Szelumielem? W jaki sposób na ich działalność wskazuje imię Suriszaddaj?

      (28) Co przedstawia ofiarowanie przez Szelumiela misy? W jaki sposób naprawiała ona: sekciarstwo – stronniczego ducha – nauczanie błędu – pychę dążącą do wyróżniania się – ograniczonego ducha, który z powodu małych różnic odrzucał innych – surowego ducha – ducha wykluczania – ducha krytykowania – postawę faryzejską? Czym według niego jest Kościół dla tych, którzy reagują na prawdę? Jak ganił surowego i odpychającego ducha zwolenników Nowacjana i Donata?

      (29) Do czego jest to odpowiednie miejsce? Podaj streszczenie pierwszego cytatu z Cypriana. Podaj główne wątki drugiego cytatu. Czym są takie słowa i czy są jedynymi przykładami naprawiania przez antytypicznego Szelumiela?

      (30) Czym była antytypiczna czasza Szelumiela? Jak antytypiczny Szelumiel rozumiał jeden Kościół? W jaki podwójny błąd popadł? Do czyjego jego postępowanie jest podobne? Czego z tego powodu nie mógł ofiarować, a co był w stanie czynić?

      (31) Przy pomocy jakich siedmiu argumentów obalał on twierdzenia obrońców każdej sekty, że jest ona prawdziwym Kościołem? Czego w ten sposób nieświadomie dowodził odnośnie do Kościoła rzymskokatolickiego? Przy pomocy jakich trzech argumentów dowodził, że żadna z sekt nie jest wyłącznym szafarzem prawdy? Czego te trzy argumenty dowodziły odnośnie do Kościoła rzymskokatolickiego? Co antytypiczny Szelumiel obalał przy pomocy tych dziesięciu argumentów i czego było to antytypem?

      (32) Co oznacza łyżka antytypicznego Szelumiela? W jaki sposób kładł nacisk na: prawe życie – poświęcenie – chrześcijańskie braterstwo i społeczność – wierność w sprawowaniu szafarstwa – miłość do prawdy i nienawiść do błędu – zachowanie jedności wiary i Kościoła – współczucie i miłość – pasterskie serce w przywódcach i cichość w innych braciach – nieskwapliwość i przebaczenie – miłość do Kościoła – gorliwość w obronie prawdy i atakowanie błędu – pojednawczego ducha i wspaniałomyślność – gorliwe wysiłki ratowania upadłych? Jaki wymiar szczególna prawda powierzona Kościołowi rzymskokatolickiemu nadała jego naukom etycznym i czego były one antytypem?

      (33) Ilu książąt Wieku Ewangelii dotychczas rozważyliśmy w ich ofiarach i jakie denominacje oni stworzyli? Jaką denominację rozwinął szósty książę Wieku Ewangelii i kto jest jego typem? Wyjaśnij niezgodność między imionami Deuel i Reuel. Które brzmienie uważamy za prawidłowe i dlaczego? Jakie miejsce zajmował Gad wokół przybytku?

      (34) Jaka szczególna doktryna została powierzona szafarstwu Kościoła episkopalnego i jakie wersety potwierdzają jej biblijność? Jaki jest pierwszy powód poddania Kościoła władzy świeckiej przez Boga i kiedy Kościół zwolniony jest z posłuszeństwa państwu? Jaki jest tego drugi powód – wyjaśnij, na czym to polegało.

      (35) Z jakim Boskim przymiotem szczególnie wiąże się ukryta tajemnica? Jak ten przymiot był pokazany? Dlaczego południowa strona przybytku reprezentuje Boską mądrość? – wykaż na podstawie odnośnych szafarskich doktryn. Jaki kierunek myśli był więc broniony przez denominacje po południowej stronie Przybytku?

      (36) Kto był członkiem Maluczkiego Stadka, który rozpoczął ruch, później wypaczony w Kościół episkopalny? – podaj główne informacje o jego życiu. Czym zdobył łaskę Henryka VIII? Co twierdził na temat poddania ludzi w Anglii? Do czego doprowadziło jego stanowisko w kwestii małżeństwa Henryka i jakie było w tej kwestii stanowisko papieża? Co Cranmer twierdził odnośnie do władzy papieża nad Anglią? Jakie wydarzenia miały miejsce w roku 1533? Do czego Cranmer został zmuszony przez króla Edwarda VI i jakie były tego konsekwencje? O co został oskarżony po ułaskawieniu i gdzie się znalazł? W jakich warunkach znajdował się on w więzieniu i w jaki sposób wpłynęły one na jego umysł i wolę? W jaki sposób odwołanie jego poglądów zostało sfałszowane przez jego prześladowcę? Dlaczego udał się do kościoła św. Marii w Oxfordzie i co tam się stało? Jak zareagowali na to papiści – jak w czasie palenia zachowywał się Cranmer? Jaka była reakcja Anglików na spalenie Cranmera i innych protestantów? Co przerwało ten ciąg prześladowań i kto wstąpił wówczas na tron?

      (37) Co pomoże nam w lepszym zrozumieniu ruchu wzbudzonego przez Cranmera? Jakie metody stosowało papiestwo, by zadomowić się w Anglii? W jaki sposób chrześcijaństwo po raz pierwszy trafiło do Anglii i kto był pierwszym katolickim misjonarzem w tym kraju? Co zdecydowanie odrzucali brytyjscy biskupi? Jakie było stanowisko Alfreda Wielkiego wobec papieskich roszczeń do władzy w Anglii? Jak Wilhelm Zdobywca potraktował żądania Grzegorza VII? Jak potraktował je jego syn Wilhelm Rufus? Jakie było w tej kwestii stanowisko Henryka I i Henryka II?

      (38) Co mimo to miało miejsce po śmierci Wilhelma Rufusa i jak długo to trwało? Czemu król Jan zawdzięczał swój przydomek Lackland? Co stało się w roku 1205? – opisz konflikt między królem a Innocentym III do roku 1213. Jak zareagowali na to prymas Anglii i baronowie i co wymusili od króla? Jaki był stosunek Henryka III do papieża i jego kleru? Jaki był stosunek Edwarda I? Jaki był stosunek dwóch kolejnych królów, Edwarda III i Ryszarda II? Jaki był stosunek Henryka IV, Henryka VI i Edwarda IV? Co nigdy nie miało miejsca, pomimo bezprawnych ustępstw wobec roszczeń papieża? Czego to dowodzi co do papieskiego twierdzenia odnośnie czasu powstania i używania doktryny o królewskiej supremacji w Anglii?

      (39) Do ogłoszenia czego Cranmer został pobudzony – czego nie uczył, a czego uczył na temat swej doktryny? Czym twierdzenie to było dla papieskiej doktryny o supremacji papieża? Co czyniły statuty Provisors i Praemunire? Co uczył on o papieskiej doktrynie na ten temat i czym nauki te były dla głównych celów papiestwa? Kto ponad 150 lat wcześniej nauczał tej samej doktryny i jakie występowały między nimi różnice?

      (40) Jaki był pierwszy powód nauk Cranmera na ten temat i co sądził o tym papież? Jak doszło do ślubu króla z wdową po jego bracie i czego było to pogwałceniem? Jak zareagowały na to uniwersytety chrześcijaństwa, a jak papież? Co Cranmer doradzał Henrykowi VIII, jak zareagował na to papież i jaka była odpowiedź Cranmera? Jaki był drugi powód pobudzający Cranmera do ogłoszenia tej nauki? Jaka trzecia rzecz skłoniła Cranmera do ogłoszenia tej nauki?

      (41) Co sprawiły okoliczności tamtych czasów, szczególnie w Anglii? Co nie może świadczyć przeciwko temu ruchowi? Czego ten ruch dokonał w Anglii i w każdym chrześcijańskim kraju?

      (42) Z jakim zjawiskiem spotykamy się w większości denominacji protestanckich i jak przejawia się ono na przykładzie Cranmera? Jak tacy bracia są pokazani w typie? W kim zjawisko to jest szczególnie widoczne, a w kim jest ono raczej niewielkie lub niemal całkowicie nieobecne? Kiedy Cranmer popełnił większość swych błędów i co papiści z nimi robili? Porównaj skuteczność reformatorską Lutra i Cranmera oraz postawę papiestwa wobec nich. Porównaj cechy charakteru obydwu mężów. Czy któryś z nich mógłby lepiej wykonać dzieło tego drugiego?

      (43) Kim byli główni wodzowie z utracjuszy koron Kościoła episkopalnego? Jacy wodzowie Maluczkiego Stadka poczynili pewne kroki zmierzające do zamienienia ruchu Cranmera w sektę? Jaką rolę odegrał w tym Parker? W jaki sposób później bardziej rozwinął się jego sekciarski charakter? Jak te błędy wpłynęły na angielskiego władcę? Jakiej prawdy podanej przez Cranmera niewzruszenie bronili i co dzięki temu mogli uczynić? Jak jest to pokazane w imionach Eliasaf i Deuel?

      (44) Co miało miejsce jeszcze w czasie działania ruchu Cranmera? Jakie trzy rzeczy w papieżu bardzo nie podobały się Henrykowi? Co doprowadziło do poważnego sporu z papieżem? Kim praktycznie uczynił siebie Henryk i jakie było w tym względzie stanowisko Cranmera? Dlaczego nie można obarczać protestantyzmu za zło popełniane przez Henryka? W jaki sposób Henryk przysłużył się jednak protestantyzmowi?

      (45) Co Paweł III przygotował w roku 1535 i dlaczego zwlekał z tym aż do roku 1538? Jakie było stanowisko w tej sprawie Pawła III, gdy jeszcze był kardynałem? Na czym polegała hipokryzja jego postępowania jako papieża?

      (46) Ile paragrafów liczyła ta bulla i jakie były jej główne punkty?

      (47) Co wyróżniało tę bullę spośród innych papieskich bulli i na czym to polegało? O czym powinna przekonać każdego już sama lektura tej bulli? O jakich dwóch rzeczach związanych z papiestwem powinniśmy pamiętać? Jaka była reakcja Henryka na ogłoszenie tej bulli przez papieża? Jakie stanowisko zajęli wobec bulli Cranmer i jego towarzysze? Dopiero kiedy papiescy legaci i przedstawiciele ponownie pojawili się w Anglii i jak do tego doszło? Co twierdziła „krwawa Maria” i jak to uzasadniała?

      (48) Co było misą antytypicznego Eliasafa? – wymień obiekty jego krytyki i popełniane przez nich zło, naprawiane przez antytypicznego Eliasafa.

      (49) Co będzie pomocne dla zrozumienia czaszy antytypicznego Eliasafa? Czym cechowała się Elżbieta jako królowa i jako kobieta? Jakich miała współpracowników? Jaką sytuację polityczną zastała przy obejmowaniu tronu Anglii? Czego i dlaczego bardzo potrzebowała po objęciu władzy? Jaką prowadziła politykę wobec papiestwa? Jaki był jej pierwszy krok ustawodawczy? Co w ten sposób osiągnęła i czego żądała od kleru? Na czym polegały wprowadzane przez nią zmiany na polu religijnym? Do czego nie zmuszała, a do czego zmuszała katolików? Czym jej postępowanie wobec wierzących inaczej różniło się od postępowania Marii? Jakie były efekty sprawowania przez nią rządów?

      (50) O co wielokrotnie papieże zabiegali i jak ona przyjmowała ich zabiegi? Jak postępowała w interesie swych umiłowanych poddanych? Jaki był stosunek ludu do niej? Co łączy ją z Alfredem Wielkim? Co można powiedzieć o okresie sprawowania przez nią rządów? Co i w jaki sposób udawało się jej czynić niemal przez 12 lat?

      (51) Jaka papieska bulla została ogłoszona w roku 1570? – podaj streszczenie jej poszczególnych rozdziałów.

      (52) Jaka była reakcja parlamentu angielskiego na ogłoszenie tej bulli? Jaką postawę przyjęli niektórzy z jej katolickich poddanych, ci spiskujący z Marią oraz niektórzy jezuici? Co ich z tego powodu spotkało i jak interpretował to Rzym? Jak można obalić papieskie twierdzenie o prześladowaniach religijnych – czy zginęli oni za swą religię czy z innego powodu? Czego dowodzi tłumaczenie Rzymu? Co i z jakiego powodu uczyniło spore grono katolików i jakie były tego efekty?

      (53) Jak długo katoliccy monarchowie zwlekali z inwazją na Anglię i co skłoniło papieża do nalegania, by w końcu to uczynili? Kto zgodził się podjąć to przedsięwzięcie i jak wyglądały przygotowania? Jak zareagowali na to Anglicy? Co uczynił papież jeszcze w trakcie przygotowań do inwazji? O co modlono się w katolickich kościołach całej Europy i jakie przyniosło to efekty? Porównaj stan floty angielskiej z hiszpańską. Opisz przebieg morskiej bitwy między Anglią a Hiszpanią w roku 1588. Opisz upokarzającą porażkę Hiszpanów oraz wycofywanie się przez nich z bitwy. Opisz wydarzenia mające miejsce niedaleko Boulogne, Francja. W jaki sposób Hiszpanie wracali do domu i dlaczego – w jakim stanie dotarli do Hiszpanii? Komu Anglia przypisała to zwycięstwo i co z tej okazji uczyniła?

      (54) Co zostało powtórzone kilka lat później i jaki był tego ostateczny rezultat? Jakie inne spiski podejmowało papiestwo? Jak należy ocenić postępowanie papiestwa w kontekście Rzym. 13:1-6? W jakich okolicznościach antytypiczny Eliasaf ofiarował swą czaszę? Czego próbowali dowodzić teologowie Rzymu i jak antytypiczny Eliasaf podejmował ich argumenty? Wymień trzech najzdolniejszych przedstawicieli Eliasafa – jaka była główna książka przeciwko papiestwu? Na jakiej podstawie antytypiczny Eliasaf obalał twierdzenia papiestwa? – wymień siedem roszczeń tego drugiego.

      (55) Co antytypiczny Eliasaf przyznawał odnośnie prymatu Piotra? Jakich siedmiu argumentów używał do obalenia papieskich twierdzeń o supremacji i jurysdykcji Piotra nad pozostałymi Apostołami i Kościołem? W jaki sposób obalał pozostałych sześć twierdzeń na temat papieskiej supremacji w Kościele?

      (56) Jaki inny rodzaj supremacji papieskiej antytypiczny Eliasaf obalał i w jaki sposób to czynił? – wymień kolejne argumenty. Czego w ten sposób dowodził o obydwu częściach papieskiej supremacji? Na jaką sprzeczność wskazywał, a jaki dowód czerpał z nauk i przykładu Chrystusa i Apostołów?

      (57) W jaki sposób ofiarował swoją łyżkę? Co wykazywał odnośnie tyranii w państwie – kiedy lud Boży powinien, a kiedy nie powinien okazywać posłuszeństwa prawom rządzącym? Jakie łaski rozwijała taka droga posłuszeństwa? Jaką korzyść z ich drogi posłuszeństwa mogli odnieść inni? Gdzie dokonał w tym szczególnie wiele dobrego?

poprzednia stronanastępna strona