Epifaniczny tom 8 – rozdział 6 – str. 303

Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.

papieskiego fałszerstwa, w mniejszym lub większym stopniu można zauważyć związek między nimi a papieską doktryną o usprawiedliwieniu przez uczynki. Wszystkie te rzeczy są bowiem przedstawiane w papiestwie w taki sposób, by papieski laikat używał ich do uzyskania odpuszczenia grzechów i wiecznego życia. Cała papieska koncepcja zbawienia przeczy zatem doktrynie usprawiedliwienia z wiary. Jeśli zwycięża pierwsza, ta druga upada. Jeśli zwycięża druga, upada ta pierwsza. Widoczna jest tu Boska mądrość, która przez naukę o usprawiedliwieniu z wiary rozpoczęła atak protestanckiej reformacji na papieską drogę zbawienia – usprawiedliwienie przez uczynki.

      (6) Członkiem antytypicznego Jakuba, przez którego zapoczątkowany został ruch reformatorski, mający za swą przewodnią myśl doktrynę o usprawiedliwieniu przez wiarę, był Marcin Luter, który jednocześnie był bohaterem całej reformacji. Urodził się w Eisleben, w Saksonii, księstwie niemieckim, 10 listopada 1483 roku, a zmarł tam 18 lutego 1546. Jego ojciec początkowo był górnikiem, a następnie kamieniarzem. Młody Marcin najpierw kształcił się w Magdeburgu, a później (1498-1501) w Eisenach, gdzie śpiewem zarabiał na wyżywienie, co było wówczas zwyczajem biednych studentów, a pani Urszula Cotta okazała mu życzliwość, przyjmując go do domu. W roku 1501 wstąpił na uniwersytet w Erfurcie jako student prawa, ukończył go w roku 1505 i zaczął wykładać na tamtejszym uniwersytecie. Tego samego roku, wbrew swym rodzicom, wstąpił do zakonu augustianów. W roku 1507 został księdzem, a w następnym – profesorem filozofii na nowo utworzonym uniwersytecie w Wittenberdze, w Saksonii. W roku 1510 odwiedził Rzym w sprawach swego zakonu. W roku 1512 został doktorem Pisma Świętego, co dawało mu prawo do wykładania i pisania na temat Biblii w całym chrześcijaństwie. Od tej pory wykładał na temat Biblii na uniwersytecie. 31 października 1517 roku na drzwiach kościoła zamkowego w Wittenberdze przybił swoich 95 tez, jako protest przeciwko haniebnemu

poprzednia stronanastępna strona