Epifaniczny tom 8 – rozdział 6 – str. 310
Ofiary Książąt Wieku Ewangelii – cd.
więc zaczął się targować o jej obniżenie. W końcu obniżona cena była do przyjęcia dla szlachcica, który odszedł od niego po zapłaceniu i otrzymaniu odpustu, który rzekomo darował mu winę i karę za planowany przez niego grzech. Jakiś czas potem napadł na Tetzla, dotkliwie go pobił i zrabował zawartość jego skarbonki. Tetzel odwołał się do sądu. Gdy szlachcic pokazał mu jego odpust i powiedział, że to on był wrogiem, którego miał na myśli kupując ten odpust, Tetzel nie mógł uzyskać żadnego odszkodowania!
(11) Handel odpustami jest typowy dla papiestwa i objawia papieskie zepsucie, podobnie jak wszystko inne w tym systemie. Nic dziwnego, że bezwstydne handlowanie nimi przez Tetzla tak bardzo zszokowało Lutra i skłoniło do natychmiastowego zakwestionowania tego handlu. Później, w wyniku logicznej dedukcji płynącej z doktryny o usprawiedliwieniu z wiary, cała idea odpustów stała się dla niego odrażająca. Odrzucił je całkowicie, jako sprzeczne z łaskawym odpuszczeniem Boga poprzez zasługę Chrystusa, otrzymywaną przez wiarę. Gdy dr Eck bronił odpustów oraz absolutnej władzy papieża jako potwierdzonych przez tradycję i przeciwnych usprawiedliwieniu z wiary, Luter został zmuszony do odrzucenia tradycji jako części źródła oraz reguły wiary i praktyki na korzyść Pisma Świętego, jako wyłącznego źródła oraz reguły wiary i praktyki. Wkrótce doktryna o usprawiedliwieniu przez wiarę doprowadziła Lutra do odrzucenia mszy, jako odrażającej dla zasługi Chrystusa, otrzymywanej wyłącznie przez wiarę. Papiestwo uczy bowiem, że śmierć Chrystusa przykrywa tylko grzech pierworodny oraz grzechy popełnione przed chrztem wodnym, natomiast msza usuwa wszystkie grzechy żyjących i umarłych, popełnione po chrzcie. Usprawiedliwienie przez wiarę jednym pociągnięciem, niczym miotła zniszczenia, obaliło zatem całą strukturę mszy. Wystarczył tylko jeszcze jeden logiczny krok, by odrzucić czyściec: jeśli bowiem zasługa Chrystusa odpuszcza nasze wszystkie grzechy (1Jana 1:7), nie może być żadnego czyśćca, gdzie odpokutowywane